Súčasťou vybavenia jednotlivých prevádzkarní a závodov Železiarní Podbrezová sú aj kávomaty a automaty s balenými jedlami a nápojmi. Slúžia našim zamestnancom, aby sa mohli počas prestávok v práci občerstviť.
Automaty prechádzajú pravidelným servisom, sú v starostlivosti odborných pracovníkov a prípadné poruchy sú rýchlo odstránené. Jednotlivé zariadenia ale môžu kedykoľvek vypovedať službu alebo sa pokaziť. Ide o prirodzený jav v dôsledku každodenného používania. Mnohé poruchy a s nimi spojené odstávky automatov sú ale často zbytočné a vôbec k nim nemuselo dôjsť.
Z času na čas sa totiž konkrétny tovar v zariadení zasekne alebo automat nevydá jeho používateľovi mince za preplatok. Zákazník sa teda napriek zaplateniu nedostane k vybranej položke. V takomto prípade je potrebné nahlásiť chybu. Avšak v posledných týždňoch došlo k situáciám, keď naši zamestnanci namiesto tohto logického kroku zvolili násilné riešenie. Po strojoch búchali alebo do nich kopali, v snahe dostať sa k zaplatenému tovaru alebo k peniazom. Je nutné si uvedomiť, že automat sa po takomto útoku „nespamätá“ a s najväčšou pravdepodobnosťou nedôjde k vydaniu tovaru ani mincí. Isté je len to, že dochádza k zbytočnému ničeniu cudzieho majetku.
„Za posledný polrok sme zaevidovali štyri prípady poškodenia automatov. Nejde o závažné poruchy, ale škoda vznikla. Išlo o kávomaty, nie automaty na balenú stravu. Všetky prípady sa stali v novom závode,“ povedal Mgr. Peter Suja, riaditeľ ŽP Bezpečnostné služby s.r.o.
„Ak automat nevydá nápoj alebo nevráti preplatok, používateľ do neho začne vo viacerých prípadoch nezmyselne kopať a búchať po ňom. Stroje majú jemné plastové komponenty a takýmito činmi dochádza k ich poškodeniu a prasknutiu. Zamestnanci, ktorí automaty používajú, si musia uvedomiť, že ide o stroj, ktorý sa môže pokaziť ako čokoľvek iné. Nie je preto najmenší dôvod kopať a búchať po zariadeniach pre niekoľko centov,“ pokračoval P. Suja. Riaditeľ ŽP Bezpečnostné služby pripomenul, že na každom stroji sú zreteľné kontakty na prevádzkovateľa, ktorý prípadné poruchy rieši, preto je takéto násilie neopodstatnené.
„Hoci spomínané poškodenia nie sú vážne, chceme urobiť maximum, aby sme predišli závažnejším, ktoré v takomto prípade hrozia. A to by už bol väčší problém,“ upozornil.
Zlé meno
Suja pripomenul, že aj v minulosti došlo k viacerým „útokom“ na kávomaty. Objavili sa aj pokusy o vykradnutie, preto bola naša spoločnosť nútená prijať potrebné bezpečnostné opatrenia. Vybrané automaty sú monitorované kamerovým systémom. „Ak to bude nevyhnutné, pristúpime k inštalácii kamier aj pri ďalších kávomatoch, ktoré pomôžu páchateľa identifikovať.“
Poškodený automat je často vyradený z prevádzky až do času, kým nedôjde k odstráneniu poruchy. Náklady preberá na seba spoločnosť, ktorá je vlastníkom týchto zariadení.
„Spoločnosť VERY GOODIES SK s.r.o., ktorá prenajíma automaty našim železiarňam, väčšinou znáša náklady a nevyžaduje od nás náhradu škody. V spomínaných štyroch prípadoch zástupcovia firmy nepožadovali, aby sme dané poškodenia riešili s políciou a hľadali konkrétneho vinníka. Ale náklady niekto znášať musí. Je nutné si uvedomiť, že takéto činy nerobia dobré meno ani samotným Železiarňam Podbrezová. Automaty sú pre všetkých a aj cena nápojov v nich je viac ako prijateľná,“ povedal P. Suja.
Zariadenia šetrite
Oslovili sme i Beatu Mikovú zo spoločnosti VERY GOODIES SK s.r.o. Podľa jej slov sú najčastejšími poruchami nevydanie produktu, nenačítanie kreditu a zadržaný výdavok. „Najvážnejšia chyba je tá, ktorá automat vyradí z prevádzky na dlhší čas, napríklad oprava chladenia. Niekedy je tiež potrebné objednať špecifický náhradný diel, čo trvá určitý čas,“ vysvetlila.
Aj Miková upozorňuje všetkých používateľov, aby boli k jednotlivým zariadeniam šetrní a zbytočne ich neničili. „Najčastejšie spôsobujú poruchy samotní zákazníci, ktorí nešetrným zaobchádzaním poškodzujú jednotlivé časti. Búchaním najviac „trpí“ platobný systém a výdaj tovaru. Pri automatoch na balené produkty sa zasa môžu špirály uvoľniť zo základnej polohy a výdaj je nefunkčný,“ ozrejmila.
Problémom sú aj „špekulanti“, ktorí do otvoru na mince hádžu rôzne iné predmety.
„Poruchy mincovníka sú spôsobené nielen vhadzovaním nevhodných mincí – jedno a dvojcentoviek alebo iných mien ako euro, ale aj cudzích predmetov. Nachádzame totiž rôzne kovové podložky či kúsky plastov. Tie musíme následne odstraňovať zo zaseknutých, a tým pádom aj nefunkčných mincovníkov.“
Poruchy hláste
Okrem spomínaných porúch na zariadeniach dochádza k rôznym ďalším neželaným situáciám. Napríklad vytečie nápoj, ale plastový pohárik nevypadne. Zákazník tak napriek platbe svoj nápoj nedostane. „V tomto prípade je potrebné uplatniť reklamáciu nahlásením poruchy do Centra služieb zákazníkov. Ak nastane tento konkrétny prípad, pohárik je zvyčajne iba zaseknutý,“ doplnila.
Keď sa na celú situáciu pozrieme z pohľadu zákazníka, ten má právo po zaplatení dostať požadovaný tovar. Čo však v momente, ak sa tak nestane?
„Pre tieto prípady máme zriadené spomínané Centrum služieb zákazníkov. Službu pre nás zabezpečuje externá spoločnosť z dôvodu objektivity prijatia reklamácií. Podľa evidenčného čísla automatu ihneď posúvajú žiadosť o opravu na zodpovedného pracovníka. Buď ide o technika, operátora alebo manažéra. Reklamácia môže byť vybavená vrátením finančnej čiastky alebo dodatočným vydaním produktu,“ doplnila.
Prispieť k bezproblémovému fungovaniu všetkých automatov môže každý jeden ich používateľ. Stačí, aby v prípade nefunkčnosti alebo poruchy nahlásil túto skutočnosť.
„Kontaktovať môže Centrum služieb zákazníkov telefonicky na bezplatnom čísle 0800 167 167 alebo e-mailom na adresu servis.sk@verygoodies.com. Informácie sú spolu s číslom automatu na každom stroji, zvyčajne v pravom hornom rohu. Prevádzková doba zákazníckej linky je v pracovné dni od 6. do 20. hodiny. Počas víkendu v čase od 9. do 18. Mimo týchto časoch slúži záznamník, kde je možné poruchu nahlásiť,“ pokračovala Miková a na záver dodala: „Sme vďační za každé nahlásenie nefunkčnosti automatu. Môžeme tak včas zareagovať a poruchu odstrániť.“