Mesiac marec sa na slovenských stredných školách spája s písomnými maturitnými skúškami. Tento rok sa uskutočnili v termíne od 14. do 17. marca. V aktuálnom školskom roku absolvovalo na Slovensku písomnú maturitu viac ako 41-tisíc študentov. Najskôr ich čakala previerka zo slovenského jazyka a literatúry, na druhý deň z vybraného cudzieho jazyka, ďalej z matematiky a v prípade žiakov maďarskej a ukrajinskej národnosti aj z ich materinského jazyka.
Skúšku dospelosti absolvovali aj študenti Súkromnej spojenej školy Železiarne Podbrezová (SSŠ ŽP). Najskôr sa museli popasovať s externou časťou (test) a následne písomnou formou internej časti (sloh). V prvý deň sa maturity zo slovenského jazyka a literatúry zúčastnilo 43 žiakov Súkromnej strednej odbornej školy hutníckej Železiarne Podbrezová (SSOŠH ŽP) a 34 žiakov Súkromného gymnázia Železiarne Podbrezová (SG ŽP).
Na druhý deň čakala žiakov skúška z vybraného cudzieho jazyka. Angličtinu úrovne B1 absolvovalo 28 žiakov SSOŠH ŽP, ten istý jazyk, ale úroveň B2, 10 žiakov SSOŠH ŽP a 34 žiakov SG ŽP. Päť študentov SSOŠH ŽP maturovalo z ruského jazyka.
Vo štvrtok bola na programe externá časť maturitnej skúšky z predmetu matematika. Zúčastnilo sa jej desať gymnazistov a dvaja žiaci hutníckej školy.
„Myslím si, že témy písomných prác boli výborné. Žiaci si v predmete slovenský jazyk a literatúra mali z čoho vyberať. Čo sa týka cudzích jazykov, zadaná bola síce iba jedna téma, ale naši žiaci sa s ňou popasovali statočne. Uvidíme, aké budú ich výsledky,“ povedala Miriam Pindiaková, riaditeľka SSŠ ŽP.
Ako doplnila, reakcie maturantov boli krátko po absolvovaní skúšok rôznorodé. „Najväčší stres mali tí, ktorí sa počas celého štúdia pripravovali zodpovedne. Išlo o prvú časť ich skúšky dospelosti. Niektorí pôsobili suverénne a spokojne. Teraz nám zostáva už len čakať na oficiálne výsledky a hodnotenie, ktoré bude školám zaslané začiatkom mája tohto roku,“ pokračovala riaditeľka.
Tohtoroční maturanti taktiež patria do skupiny žiakov, ktorých naplno zastihla pandémia. Dištančné vzdelávanie malo, napriek veľkému úsiliu pedagógov i žiakov, svoje úskalia. Učitelia i odborníci sa zhodujú, že denné štúdium je nenahraditeľné a pre deti mimoriadne dôležité. „Dopady pandémie budeme pociťovať ešte veľmi dlho, a to nielen u stredoškolákov, ale aj u žiakov základných škôl, ktorí k nám prichádzajú,“ dodala M. Pindiaková.
Po absolvovaní písomných maturít čakajú na žiakov praktické a ústne maturitné skúšky. Uskutočnia sa na prelome mesiacov apríl a máj.
ANKETA
Po maturite z cudzieho jazyka sme žiakov navštívili a opýtali sa ich, ako hodnotia priebeh písomky, ako sa im pozdávali témy a či si myslia, že dosiahnu dobrý výsledok.
Marek Jurašík, mechanik-mechatronik: Dnešné maturity by som zhodnotil tak na trojku. Niektoré otázky z ruštiny boli ľahké, iné zasa ťažké. Bolo to však primerané. Čo sa týka slovenského jazyka, pocity som mal dobré. Témy boli celkom zaujímavé a páčili sa mi. Keď má človek umelecké črevo, dá sa veľa vymyslieť. Ja som si tému bez problémov vybral.
Andrej Miklošik, mechanik-mechatronik: Maturoval som z anglického jazyka. Pocity sú fajn, myslím si, že skúšky dopadli pomerne dobre. Úvod bol trošku stresujúci a rovnako tak koniec, ale v priebehu maturity som sa cítil v pohode. So slovenčinou som viac spokojný ako s angličtinou. Myslím si, že to dopadlo o niečo lepšie, čo sa týka slohu i písomnej časti. Dúfam, že konečné hodnotenie bude v poriadku.
Adam Makovič, mechanik-mechatronik: Maturoval som z anglického jazyka. Keď to zhrniem globálne, témy boli pomerne ťažké. Uvidíme, čo sloh. Niečo som vedel, niečo som musel natipovať. Čo sa týka slovenčiny, vybral som si umelecký opis. Dalo sa to zvládnuť, aj keď test bol dosť náročný. Verím, že výsledok bude ok.
Dorota Rešutíková, anglický jazyk: Dnešnú skúšku z angličtiny nehodnotím príliš pozitívne. Podľa mňa bola dosť náročná. Ale snažila som sa čo najviac. Nemám však príliš dobrý pocit. Ešte sa teším na sloh. Som zvedavá, či mi sadne téma. Slovenčina bola pre mňa tiež veľmi ťažká. Sloh bol ale super, téma mi sadla a hneď som sa rozpísala. Čo sa týka testu, boli v ňom chytáky a veľa vecí, ktoré som zle vyčítala. Celkovo mám dosť zmiešané pocity.
Ema Goralová, anglický jazyk: Keď som dnes otvorila test z anglického jazyka, prvotné dojmy boli celkom fajn a mala som dobrý pocit. Vedela som listening, reading aj language. Cítim sa fajn a myslím, že písomná maturita dobre dopadla. Slovenčina bola ale o dosť ťažšia. Prekvapilo ma viacero vecí, ktoré som videla prvýkrát. Mám z nej zmiešané pocity. Myslím si však, že som v pohode prešla, hoci to zrejme nebude žiadna sláva.