V prevádzkarni oceliareň bola v druhej polovici apríla realizovaná plánovaná päťdňová stredná oprava. Celkovo sa na nej, okrem zamestnancov akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová, podieľali aj pracovníci z jedenástich externých firiem. V jej závere boli uskutočnené studené skúšky a v ten istý deň, počas prvej pracovnej zmeny, bola spustená výroba.
Stredná oprava je charakteristická mnohými naplánovanými úlohami a opravami jednotlivých zariadení a ich komponentov. Ako sa stalo pravidlom, aj v tomto prípade bolo poslané jedno z ramien pece EAF na revíziu do mechanickej dielne a následne spätne namontované.
„Vymenili sme tiež štyri uzatváracie ventily chladiacej vody plášťa nísteje, uzatvárací ventil chladiacej a havarijnej vody pre chladenie manipulátora MORE, ale opravili sme aj krycí štít a mechanizmy na spomínanom manipulátore,“ informoval Michal Oravec, prevádzkovo-technický zamestnanec strojnej údržby v oceliarni.
Počas opravy bol pod pec EAF namontovaný rebrík k prístupu k lavičke pod pecou. Preventívne boli vymenené snímače s prívodnými vodičmi pre polohu otoč-portálu. Následne pracovníci namontovali nový systém chladenia hydraulickej kvapaliny spomínanej pece. Ten sa už stihol osvedčiť v prevádzke.
Opravy na peci LF
„Na peci LF došlo k výmene reťazí pre zdvih veka a k výmene časti veka s výmurovkou (tzv. slimáka). Zo strojovne hydrauliky LF sme zároveň namontovali odsávací ventilátor. Vo výmenníkovej stanici odprášenia elektrickej oblúkovej pece sme vymenili demineralizovanú vodu v chladiacom systéme a uzatváracie klapy výmenníkov. Taktiež sme vymenili dopravný pás na reverznom dopravníku a dopravný pás číslo 23 pre pec LF,“ pokračoval M. Oravec. Dodal, že na koľaji panvového voza bol navyše opravený poškodený styk, pričom k zisteniu praskliny v koľaji došlo počas priebehu strednej opravy.
K technickému zásahu došlo i na sádzacom žeriave, pričom bola demontovaná stará nepotrebná plošina upevnená zo spodnej strany mosta, ktorá už javila známky poškodenia.
„Zároveň sme vymenili brzdu pomocného zdvihu a premiestnili sme koncový spínač mosta, ktorý sa nachádzal v priestore demontovanej plošiny.“
Opravy na zariadení plynulého odlievania
Na zariadení plynulého odlievania došlo k preventívnej výmene ťažno-rovnacích stolíc na druhom liacom prúde, ale aj k výmene kolena okujovej vody zo sekundárnej komory. Vymenené bolo aj výtlakové čerpadlo demineralizovanej vody pre chladenie kryštalizátorov a tiež olej v prevodovke chladníka.
„Z tohto chladníka sme demontovali dve roštnice, v ktorých sa uskutočnila výmena chladiacich potrubí. Takisto došlo k výmene motorov cirkulačných čerpadiel, hydrauliky ťažno-rovnacích stolíc a oscilačných stolov. Zároveň sme vymenili prívodové vodiče pre cievky elektromagnetického miešania na treťom prúde. Na liacom žeriave sme vymenili pohon NORD číslo 3, opravili dva poškodené styky žeriavovej dráhy a bol zhotovený prechodový otvor do nosníka na žeriavovej dráhe pre bezpečnejší prechod osôb,“ doplnil M. Oravec.
Pracovníci v expedičnej hale, na žeriave číslo 239, vymenili záberové koleso pre pojazd mosta. Na prekládkovom šrotovom poli opravili poškodený styk žeriavovej dráhy a na žeriave číslo 271 bol vymenený zdvihový motor.
„Aj na žeriave číslo 273 sme vymenili záberové koleso mosta a dve kolesá na mačke,“ poznamenal M. Oravec.
Úspešný výsledok
Okrem toho ešte na žeriave číslo 321 na homogenizačnom šrotovom poli došlo k výmene zdvihového lana a na portálovom žeriave v sklade polotovarov k výmene zdvihovej brzdy a dvoch kolies pre pojazd mačky,“ dodal M. Oravec a doplnil, že všetky stanovené úlohy boli splnené a naplánované práce včas realizované.
„Aprílová stredná oprava bola štandardného rozsahu. V auguste dôjde v oceliarni k významnej strednej oprave, ktorá potrvá tri týždne. Táto oprava bola naplánovaná z dôvodu nutnosti výmeny sekundárnej komory na zariadení plynulého odlievania. Tento čas využijeme aj na ďalšie práce väčšieho rozsahu,“ uzavrel M. Oravec.