Súčasnú neľahkú situáciu v priemysle naplno pocítili aj v spoločnosti ŽP EKO QELET a.s. Jednu z najsilnejších slovenských firiem v oblasti spracovania kovových odpadov a starých vozidiel zastihol po úspešnom vlaňajšku určitý útlm. Uplynulé mesiace, ale aj odhady do nasledujúceho obdobia, sme zanalyzovali s Romanom Veverkom, generálnym riaditeľom akciovej spoločnosti ŽP EKO QELET.
Máme za sebou prvý polrok 2023. Keby ste ho mali v stručnosti charakterizovať, aký bol?
– Určite zaujímavý a ťažko predvídateľný, ale to by som mohol povedať o takmer všetkých polrokoch počas môjho pôsobenia v ŽP EKO QELET a.s. Rozbeh roka bol, s ohľadom na vtedajšiu situáciu, takmer ukážkový, a to aj napriek silnejúcim indíciám o prehrievaní ekonomík a s tým súvisiacimi nepriaznivými vplyvmi. Naši odberatelia nevykazovali vážnejší pokles zákazkovej náplne, čo nám umožňovalo kvantitatívne napĺňať stanovené expedičné objemy. Taktiež cenová úroveň oceľového šrotu síce nebola na minuloročných hodnotách, ale zabezpečovala potrebnú výšku marže pre dosahovanie kladných hospodárskych výsledkov. Napriek tomu sme pociťovali na trhu značnú neistotu. Pri vyhodnocovaní dostupných informácií sme nedokázali predvídať situáciu na dlhšie obdobie ako mesiac, a tým sa aj plánovanie výkonov dostalo do roviny operatívneho zabezpečovania aktuálnych požiadaviek. V prvých mesiacoch roka 2023 sme využívali výhodné možnosti na trhu s oceľovým šrotom, neskôr nás podržal predaj spracovaných farebných kovov.
V predošlej odpovedi ste už čo-to naznačili. S akými ďalšími prekážkami ste sa museli v uplynulých mesiacoch popasovať?
– Už som spomínal nemožnosť predvídať krátkodobé trendy, čo je pri akejkoľvek činnosti, nielen podnikateľskej, podstatný hendikep. Keď absentuje plánovanie, procesy sú, zákonite, drahšie a menej optimálne. Pre obchodné spoločnosti ako sme my je výrazne negatívnym faktorom aj klesajúci cenový trend našej komodity – oceľového šrotu. V neposlednom rade musím spomenúť výšku väčšiny nákladových položiek, ktoré zostali na minuloročných úrovniach, čo v kombinácii s predchádzajúcou skutočnosťou značne negatívne zasahuje do hospodárenia ŽP EKO QELET a.s.
Ste dlhoročným slovenským lídrom v spracovaní starých vozidiel. Aká je situácia v tomto segmente?
– Zaznamenávame badateľný pokles výkupu starých vozidiel. Ide o pochopiteľný stav, vzhľadom na všeobecnú situáciu na spotrebiteľskom trhu. Čiže, pokiaľ nie sú dostatočné zdroje, obmedzuje sa rozšírená spotreba a platí to tak pre podnikateľské subjekty, ako aj pre súkromné osoby. Preto nastáva pri nadobúdaní hodnotnejších majetkových položiek väčšia zdržanlivosť a opatrnosť.
Čo konkrétne to znamená?
– Kúpa nového vozidla je, poväčšine, významný zásah do prevádzkových alebo osobných rezerv. Preto je, pochopiteľne, odsunutá na priaznivejšie obdobie. Predaj nových áut a spracovanie starých vozidiel sú spojené nádoby, a tak sa táto skutočnosť následne prenáša na ich vyraďovanie z prevádzky. Obdobne to platí i v ostatných odvetviach. Nižšia spotreba generuje nižšiu výrobu a následne nižšie objemy priemyselných odpadov, vrátane kovových. Na vstupoch tak zaznamenávame citeľný výpadok. Táto skutočnosť tlačí ceny kovových odpadov dole, čo sa prenáša aj na výkup kovov od obyvateľov. A čím sú nižšie ceny za šrot, tým menej ľudí príde do našich výkupní. V podstate môžem povedať, že momentálna situácia na trhu s kovovým odpadom reflektuje stav na trhu s hutníckymi produktami. Nezostáva nám nič iné, len počkať na oživenie trhu, predovšetkým investičnej výstavby, aby sme sa dotiahli na úroveň minulých rokov.
Ovplyvňuje ochladenie trhu aj vaše plánované investičné akcie?
– Viackrát som sa vyjadril, že spoločnosť nášho rangu si nemôže dovoliť dlhšiu, hoci nútenú prestávku v obnove technického a technologického vybavenia. V tomto duchu realizujeme nákup zariadení pre jednotlivé strediská našej spoločnosti, bez ohľadu na momentálnu situáciu v našom odvetví. Rozvážnejšie však pristupujeme k vynakladaniu prostriedkov do inak obvyklých oblastí rozvoja spoločnosti, akými sú významné opravy majetku, jeho modernizácia a rozširovanie teritoriálneho portfólia. Takéto aktivity, aj keď sú akokoľvek dobre pripravené, musia počkať na vhodnejšiu dobu.
Aké novinky čakajú vašu spoločnosť do konca roka?
– V týchto dňoch sa začína postupné preberanie tohtoročnej flotily nákladných vozidiel, ktoré bude prebiehať do novembra. Celkovo nakúpime v aktuálnom roku sedem nových špeciálnych šrotárskych automobilov s príslušenstvom. Okrem toho realizujeme prirodzenú obnovu parku hydraulických nakladačov, vysokozdvižných vozíkov, hydraulických nožníc a osobných vozidiel.
Už sme si zvykli, že je ťažké predpovedať vývoj na ďalšie mesiace. Predsa len, aké sú vaše odhady ohľadom situácie na trhu? Ste v tomto smere optimista?
– Všetky moje produktívne roky som prežil výlučne v hutníckom odvetví, a tak viem, že náš profesionálny život sa pohybuje po sínusoide – obdobia konjunktúry striedajú časy degresie. Viac ako v iných odvetviach musíme mať na zreteli, že v lepších časoch si musíme časť prostriedkov odložiť na tie horšie. Popravde, neviem predpovedať presný termín oživenia nášho odvetvia. To však nie je až také podstatné. Isté je, že k nárastu dopytu po hutníckych produktoch určite príde. Verím, že to bude v čo najkratšej dobe. Som presvedčený, že oceľ bude ešte dlho patriť k základným materiálnym pilierom rozvoja ekonomík, preto nemám dôvod pochybovať o jej budúcnosti.
V tomto kontexte nemôžem zabudnúť vyslať upokojujúce slová do radov našich zamestnancov. Verím, že pochopia vážnosť momentálnej situácie a preukážu patričnú mieru solidarity s kmeňovou spoločnosťou, ktorá práve teraz nefunguje v optimálnom režime.