Tohtoročná jeseň je charakteristická slnečným a teplým počasím. Mnohí majitelia vozidiel preto odkladajú výmenu letných pneumatík za zimné na neskorší termín. Zima ale klope na dvere, preto by už v týchto dňoch mala byť väčšina automobilov na našich cestách prezutá. Počasie sa totiž dokáže zmeniť zo dňa na deň a vodičov môže prekvapiť nečakaný šmyk alebo iné komplikácie.
Výmena pneumatík je najdôležitejším krokom prípravy vozidla pred zimnou sezónou. Podľa slov Petra Krajana, vedúceho prevádzkarne doprava, zimné pneumatiky by mali mať dezén s hrúbkou minimálne štyri milimetre, aby spĺňali všetky potrebné vlastnosti v rámci bezpečnosti. „Zároveň by nemali byť staršie ako päť alebo šesť rokov,“ upresnil.
Mnohí vodiči oponujú a odvolávajú sa na zbytočné poškodzovanie zimných gúm pri teplejšom počasí. Avšak, ani skoršie prezutie vozidlu neškodí. V našom regióne totiž v tomto období bývajú nočné a ranné teploty pod siedmimi stupňami Celzia.
„Ide o odporúčanú teplotu na prezutie z hľadiska najdôležitejších vlastností pneumatík – tvrdosti zmesi a priľnavosti. Je potrebné uvedomiť si, že slnko je už nízko a stačí tienisté miesto na relatívne dobrej ceste a vodiča môže prekvapiť lokálna námraza. Vtedy je lepšie mať už zimné pneumatiky. Počasie neraz ukázalo, že po slnečnom dni prišiel studený vietor so zrážkami alebo prvým snehom. Zároveň, okrem zvýšenej istoty a bezpečnosti, sa skorším prezutím vyvarujete aj dlhým čakacím lehotám v pneuservisoch,“ vysvetľuje P. Krajan a dodáva: „Vo všeobecnosti platí, že keď napadne prvý sneh, vodiči chcú auto prezuť čo najrýchlejšie, no musia si uvedomiť, že kapacity servisov sú naplnené.“
Dôležitá kontrola
Príprava vozidla na zimu však nie je len o výmene letných pneumatík za zimné. Dôležité je skontrolovať stav akumulátora a celej dobíjacej sústavy, stav bŕzd, osvetlenia či chladiacej kvapaliny vozidla. Nemožno zabudnúť ani na výmenu kvapaliny do ostrekovačov a namiesto letnej použiť zimnú.
„Vozidlám s pohonom len jednej nápravy odporúčam doplniť do výbavy snehové reťaze alebo aspoň jednorazové remence s hrotmi, ktoré pomôžu dostať sa späť na cestu pri uviaznutí v záveji. Kto cestuje na dlhšie vzdialenosti, musí rátať aj s prípadnými kolónami a neprejazdnými úsekmi. Preto je dobré mať v aute vodu pre každého člena posádky, prípadne deku alebo náhradné oblečenie,“ pokračoval.
Vedúci prevádzkarne tiež doplnil, že palivo je potrebné dopĺňať častejšie, aby nezostala prázdna nádrž. „Samozrejme, nemožno zabudnúť ani na vhodnú metličku, škrabku, skladaciu lopatku, prípadne odmrazovač skiel a zámkov.“
Začínali v predstihu
Na zimu sa pripravujú aj v samotnej prevádzkarni doprava. Vozový park akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová zahŕňa desiatky vozidiel – od osobných až po nákladné. Pred nástupom zimy je nutné všetky prezuť a pripraviť na používanie počas nasledujúcich mesiacov.
„S prípravou na zimné obdobie štartujeme už v polovici septembra. Začíname prezúvať osobné autá z požičovne a postupne aj ostatné, ktoré sú v podniku referentsky riadené. Aby sme všetko stihli, už v septembri sa časť zimných pneumatík vyberá zo skladu a postupne ich kontrolne vyvažujeme. Pneumatiky, ktoré už nemajú vyhovujúcu hĺbku dezénu, sa musia objednať a prezuť na príslušný disk. Takto máme pripravenú určitú časť pneumatík v skupinách, aby sme ich už pri samotnom úkone len vymenili demontážou letnej a montážou zimnej,“ vysvetlil P. Krajan. Okrem toho musia zamestnanci dopravy prezuté gumy uskladniť.
„Ide o časovo náročnú prácu, ale za roky skúseností sme na to pripravení. Dnes máme prezuté takmer všetky vozidlá nášho vozového parku, ktoré sú pripravené na používanie počas nadchádzajúcich zimných mesiacov,“ uzavrel P. Krajan.