VÝZNAMNÝ MÍĽNIK

Andrej Uhliar najazdil milión kilometrov bez jedinej nehody

Martin Mastelák (vpravo) gratuluje Andrejovi Uhliarovi k významnému míľniku. Foto: ŽP EKO QELET

Andrej Uhliar pracuje ako vodič nákladných vozidiel v spoločnosti ŽP EKO QELET a.s. V tomto roku prekonal magickú hranicu – milión kilometrov bez nehody. Za zmienku stojí, že významný míľnik sa mu podarilo dosiahnuť už v mladom veku.

Andrej sa v našej dcérskej spoločnosti, ktorá sa zaoberá zberom, výkupom a spracovaním starých vozidiel, ale aj výkupom a spracovaním oceľového šrotu a farebných kovov, zamestnal v roku 2008. Odvtedy zažil veselé i menej radostné chvíle, netradičné situácie v premávke či prekážky na cestách. V hlave má mnoho zážitkov, o ktorých by zaiste vedel dlho rozprávať. Doteraz jazdil v ŽP EKO QELET a.s. na troch nákladných vozidlách.

„V súčasnosti jazdím na sedemročnom Volve s návesom. Zo všetkých troch áut, ktoré som doteraz mal, je určite najlepšie. Je to taký silák a pracant na ceste, navyše veľmi spoľahlivý. Má automatickú prevodovku a veľa vecí dokáže urobiť za mňa,“ opísal svojho každodenného spoločníka.

Šoférovanie ako droga

Ostrieľaný vodič najazdí mesačne sedem až osem tisíc kilometrov, väčšinou po Slovensku, ale jeho cesty neraz vedú i do Českej republiky či Maďarska. „Pri preprave som zažil rôzne situácie, pri ktorých sa človek musí v momente rozhodnúť. Pre mňa je však jazdenie ako droga, s ktorou neviete prestať, a tak to vnímajú i viacerí kolegovia. Veľa ľudí zanechalo šoférske povolanie, ale po čase sa k nemu vrátilo,“ pokračoval.

Andrej si pozorne všíma aj zmeny, ktoré so sebou toto povolanie prináša. Rokmi pribúda vozidiel a mení sa i správanie vodičov. „Čím sú autá múdrejšie, tým sú šoféri lenivejší. Niektorí si nevedia zapnúť ani stretávacie svetlá. Aj po tme alebo pri zníženej viditeľnosti vidím neraz autá s nesprávne zvoleným svietením,“ pokračoval náš kolega a doplnil: „Najlepšie sa jazdilo, keď bola pandémia a všetko bolo pozatvárané, respektíve bol zákaz vychádzania. Cesty boli prázdne, osobných áut málo, a tak som dokázal prepravu zabezpečiť rýchlejšie. Okrem toho bolo menej kolíznych situácií.“ 

Zradila ho spojka

Jazdiť s naloženým autom a ešte aj s prívesom si vyžaduje neustálu obozretnosť a veľkú dávku šikovnosti. Tieto vlastnosti mladému vodičovi rozhodne nechýbajú a svoj prínos pre firmu si cenia aj v jeho okolí. „Hoci jazdím s veľkým autom, dá sa s ním dostať prakticky všade. Problémom sú azda len úzke cesty, prípadne zlý stav komunikácií. Človek musí byť stále opatrný, aby v poriadku došiel do cieľa.“

Napriek pravidelným prehliadkam sa ani jeho vozidlám nevyhli občasné poruchy. Drobné opravy zvládne aj sám, no súčasné nákladiaky sú čoraz modernejšie, čiže vyžadujú odborný servis. „Majú v sebe zabudovanej veľa elektroniky, čiže ak sa vyskytne nejaká porucha, zväčša si človek sám neporadí. Už sa mi stalo, že mi odišla spojka a musela prísť po mňa odťahovka. Súčiastky na šrotárskych nákladiakoch sa pomerne rýchlo opotrebúvajú, keďže autá sú v neustálej prevádzke a fungujú v prašnom prostredí. Je to iné, ako keď jazdíte dlhé trasy po diaľnici. No okrem porúch som zažil i vrtochy počasia, napríklad snehovú kalamitu, pričom som musel prespať u kolegu.“

Obdivuje okolie

Náklad na vozidle s prívesom je potrebné v poriadku doručiť do cieľa, pričom je nevyhnutné dostatočne ho zabezpečiť, aby nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Hoci práce je stále veľa, starého železného šrotu je čoraz menej. „V porovnaní s minulosťou máme iné technológie a postupne ubúda i starých priemyselných stavieb, kde sa nachádzalo množstvo starého železného odpadu. Svet sa automatizuje a tak je aj oceľového šrotu menej. Ľudia reagujú i na ceny. Keď je výhodnejšia, sú pri odovzdávaní šrotu aktívnejší ako keď je menej priaznivá. Je to taká cesta hore-dole, no stále máme čo voziť,“ dodal s úsmevom.

Andrej popri jazde krajinou stíha vnímať aj okolie. Kochá sa krásnou prírodou a hoci má neraz naponáhlo, dodržiavanie predpisov berie ako samozrejmosť. „Jazdím po rôznych cestách, prechádzam horskými priechodmi, ale i rovinkami. Popri sledovaní situácie v premávke si užívam pohľad na naše vrcholy i okolitú prírodu. Najkrajšie na tejto práci je, keď idem ráno a slnko vychádza na hory. Dokáže ma to nabiť na celý deň,“ uzavrel.

Mladého, no už skúseného vodiča môžete neraz vidieť aj v areáli našej akciovej spoločnosti, ako doviezol hromadu oceľového šrotu, ktorý je určený na ďalšie spracovanie. Len čo ho vysype v areáli šrotového poľa, už sa „otáča“ po ďalšiu fúru, aby bolo v podbrezovských železiarňach vždy dostatok tejto potrebnej suroviny.

Andrejovi Uhliarovi aj my touto cestou gratulujeme k pokoreniu významného míľnika a prajeme ďalšie kilometre bez nehody.

Poďakovanie

V súčasnej dobe, ktorá je charakterizovaná hektickým tempom a preplnenými cestami, patrí Andrej Uhliar k vzácnej skupine vodičov v našom odvetví, ktorým sa darí dosiahnuť takýto pozoruhodný rekord. V prípade spoločnosti ŽP EKO QELET a.s. ide o skutočne výnimočný príbeh. Pozoruhodné je, že Andrej Uhliar ešte nedosiahol vek 40 rokov a tento rekord dosiahol v našej spoločnosti za necelých 16 rokov služby, pričom preprava u nás nemá typický charakter kamiónovej prepravy s veľkým mesačným nájazdom kilometrov. Jazdy sú skôr kratšie, medzi strediskami a do Železiarní Podbrezová.

Andrej Uhliar sa stal symbolom spoľahlivosti a bezpečnosti na cestách vďaka svojej oddanosti k práci a dôkladnej príprave pred každou jazdou. Výzva, ktoré cesty prinášajú vo svete, kde doprava predstavuje neustále riziká a vodiči sú vystavení mnohým nebezpečenstvám, je tento rekord považovaný za mimoriadny úspech. Spoločnosť ŽP EKO QELET a.s. si uvedomuje, že bezpečnosť na cestách je prioritou a váži si svojho vodiča, ktorý udržal bezchybný bezpečnostný záznam počas celej svojej kariéry.

Prístup Andreja Uhliara k práci, zodpovednosť a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky sú hodnoty, ktoré spoločnosť ŽP EKO QELET a.s. výrazne oceňuje a podporuje. Naša spoločnosť verí, že bezpečné riadenie vozidiel nie je len povinnosťou, ale aj záväzkom voči zákazníkom a spoločnosti ako celku, že tovar bude doručený bezpečne a načas.

Chceme sa poďakovať Andrejovi Uhliarovi za jeho neúnavnú prácu, oddanosť a bezpečné riadenie vozidla. Jeho príbeh je inšpiráciou pre nás všetkých a dôkazom toho, že s dôsledným dodržiavaním bezpečnostných noriem je možné dosiahnuť výnimočné výsledky na cestách. Gratulujeme k tomuto významnému úspechu a tešíme sa na ďalšie bezpečné kilometre.

Martin Mastelák, výrobno-technický riaditeľ ŽP EKO QELET a.s.