Spoločnosť ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o., poskytuje komplexné zasielateľské služby v oblasti zabezpečenia prepravy tovaru z miesta odoslania do miesta určenia. Napriek náročnej situácii v priemysle môže vedenie spoločnosti hodnotiť prvý polrok pozitívne. Viac nám v rozhovore povedala Anna Kováčová, riaditeľka ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o.
Prvý polrok 2024 sa z pohľadu priemyslu niesol zväčša v negatívnom duchu. Aká bola situácia vo vašej spoločnosti?
– V našej spoločnosti môžeme prvý polrok 2024 hodnotiť dobre. Zatiaľ každý mesiac dosahujeme kladné hospodárske výsledky v pomerne slušných číslach, ktoré sú porovnateľné s minuloročným obdobím. Prvý polrok je pre nás vždy dôležitý, pretože letné mesiace a december sú spravidla slabšie, pričom ovplyvňujú celkové ročné výsledky. S tým však počítame a je pravdepodobné, že plánované ekonomické ukazovatele budú splnené. Úlohy a ciele máme jasne zadefinované, k práci sa musí stále pristupovať zodpovedne a jednotlivé činnosti vykonávať efektívne. S obchodnými partnermi prechádzame náročné obdobie, ale som presvedčená, že rovnako ako v minulosti, výzvy, ktoré dnes prekonávame, spoločne zvládneme a situácia sa zlepší.
Koľko prepráv sa vám podarilo zrealizovať?
– Za šesť mesiacov tohto roka sme zabezpečili 3 779 prepráv (v prvom polroku 2023 to bolo 3 660), vrátane 18 ucelených vlakov do Nemecka, dvoch vagónov do Belgicka a 50 nadrozmerných prepráv do Poľska, Talianska, Francúzska, Veľkej Británie, Čiech, Maďarska a ďalšie z nich boli v rámci Slovenska. V celkovom počte prepráv je 3 351 exportov do 21 európskych krajín a 428 importov z ôsmich krajín. V porovnaní so šiestimi mesiacmi minulého roka sme v tomto roku obstarali viac – 92 exportov a 27 importov. Najsilnejšími exportnými destináciami sú Nemecko, Poľsko a Taliansko. Najviac importov sme realizovali z Poľska a Českej republiky.
Je v takejto náročnej dobe ťažšie kombinovať dopravu, aby ste dosiahli maximálne vyťaženie vozidiel?
– Činnosť našej spoločnosti spočíva najmä v zabezpečení prepravy rúr zo Železiarní Podbrezová k ich zákazníkom a zákazníkom ich obchodných spoločností. Stále hovoríme, že nakládka rúr v železiarňach je špecifická, pretože existuje niekoľko nakladacích miest, čo v praxi znamená, že jedno vozidlo môže nakladať na niekoľkých miestach. Tieto nakladacie miesta sú limitované možnosťou fyzickej nakládky určitého počtu vozidiel na danom mieste a tiež pracovným zmenovým režimom. Pre obchodníkov a zamestnancov odboru expedície a obchodnej administratívy je náročné už len vytvorenie samotnej špecifikácie na nakládku konkrétneho vozidla. Na jednej strane je požiadavka zákazníka a na druhej je potrebné brať do úvahy kombináciu valcovaných a presných rúr (prípadne paliet s oblúkmi) s ohľadom na dĺžku rúr, hrúbku steny, balenie alebo iné skutočnosti vyplývajúce z kúpnych zmlúv (napríklad, nekombinovať s iným zákazníkom, expedovať len ukončené objednávky a podobne).
My k tomu musíme nájsť vhodné vozidlo, naplánovať podľa časových možností nakládky, dĺžky samotnej prepravy, prípadne iných činností (napríklad zaclenie tovaru, trajekt, sviatky v tranzitných krajinách, zákazy jázd) tak, aby bol dodržaný termín dodania.
Väčšina termínov dodania predstavuje časové okná u zákazníkov na určité hodiny a ďalšie požiadavky, ako napríklad len nočné vykládky, v piatok len dopoludnia, len jeden kamión denne a podobne. Do toho ešte vstupuje požiadavka naložiť rúry na jedno vozidlo pre dvoch alebo viac zákazníkov, pričom naloženie musí zodpovedať poradiu vykládok tak, aby každý z tých zákazníkov manipuloval pri vykládke len so svojím tovarom. Ak ide o prepravu rúr do prístavov, požiadaviek, ktoré je potrebné zabezpečiť, je ešte viac. Samozrejme, z pohľadu ceny za prepravu je v záujme obchodníka i v našom, aby odchádzali z Podbrezovej vyťažené vozidlá. Nie je to však vždy možné. V tomto prípade konkrétnu nakládku a cenu riešime s príslušným obchodníkom.
Reagujú aj samotní dopravcovia na súčasnú situáciu, napríklad zmenou podmienok, požadovaných cien a podobne?
– Doprava kopíruje stav priemyslu a celej ekonomiky, teda aj ich problémy a nedostatky. Jedným z nich je absencia kvalitnej pracovnej sily. Vlani štát vytvoril výhodné podmienky na predčasný odchod do dôchodku po štyridsiatich odpracovaných rokoch. Dopravy sa to dotklo výrazne, pretože veľa vodičov bolo práve v tejto vekovej kategórii a nemá ich kto nahradiť. Nedokáže to ani dovoz pracovnej sily a ani štruktúra vzdelávania nezodpovedá potrebám na trhu práce. Zo strany združení cestných dopravcov sú predkladané návrhy na zatraktívnenie povolania vodiča a vytvorenia priestoru na lepšie podmienky pre dopravné spoločnosti. Napríklad, ide o návrhy na zjednodušenie prístupu k profesii vodiča, zlepšenie školení a podmienok času odpočinku, žiadosti o udelenie výnimky zo zákazov jázd na dojazd, lepší prístup k bezpečným a dobre vybaveným odpočívadlám, digitalizácia prepravných dokumentov, zjednotenie obmedzení pre jazdu nákladných vozidiel v mestách, ochrana proti zneužitiu palivových kariet a ďalšie. Vrátim sa ale k prvotnej otázke. V predchádzajúcich článkoch som uviedla konkrétne nákladové položky pre stanovenie ceny za prepravu.
Žiaľ, sumy týchto položiek sa postupne zvyšujú alebo pribúdajú nové – napríklad rozširovanie spoplatnených úsekov a nízkoemisných zón, vyššie sadzby mýtnych poplatkov (napríklad od 1. júla 2024 v Belgicku), povinná výmena starších tachografov do konca tohto roka, respektíve do augusta 2025 pri predposlednej generácii tzv. smart tachografov, rozširujúce sa povinnosti hlásenia tovarov pred vstupom vozidla do danej krajiny, zvýšené náklady na pracovnú silu a podobne. Dá sa teda predpokladať, že aj dopravcovia budú požadovať vyššie ceny. Našou snahou však bude komunikovať s nimi tak, aby sme mohli zabezpečovať prepravy za súčasné ceny čo najdlhšie.
Máte informácie alebo signály, ako sa môže situácia vyvíjať do konca roka?
– Je ťažké predpokladať vývoj situácie, keďže pre ekonomiku v eurozóne nie sú dostatočne vytvárané podmienky, ktoré by uľahčovali jej rozvoj, konkurencieschopnosť a ochranu trhu. Situácii nepomáhajú ani vojnové konflikty, ktoré skôr eskalujú namiesto toho, aby prichádzali signály o ich ukončení. Ja môžem vysloviť len prianie, aby začal rásť trh s oceľou, zákazníci zachovali železiarňam v Podbrezovej svoju priazeň a zvýšil sa objem zákaziek. Aby sa naplnili výrobné kapacity a bol dostatok kvalitnej pracovnej sily, ktorá je potrebná pre úspešné fungovanie na všetkých stupňoch riadenia i samotného vykonávania jednotlivých činností. Takto by mohol byť úspešný rok v našej spoločnosti zrkadlom dobrých výsledkov v samotných železiarňach. To si určite želáme všetci.