180 rokov
V septembri 1838 Anton Glanzer odcestoval so správcom moštenického hámra barónom von Schlugom do Neubergu za skúsenosťami. S banským radcom a hlavným správcom neubergských železiarní Hamplom vyhotoviť prvé plány a rozpočty výrobnej haly a strojného zariadenia valcovne rúr (Pod) Brezovou. Predložiť ich mali komorskogrófskemu úradu v Banskej Štiavnici.
V tomto roku sa zrodila naša dychová hudba. K jej vzniku došlo z podnetu farára a národovca Tomáša Hromadu v čase silnej maďarizácie. Zo zbierky medzi občanmi kúpil prvé hudobné nástroje pre dvanásťčlennú kapelu.
165 rokov
Dňa 27. novembra 1953 sa začala skúšobná tavba v štyroch pudlovacích peciach. Prevádzka pudlovacej valcovne sa začala 1. decembra toho roku. Kvôli sviatkom, silnej zime a iným problémom, trvala len sedemnásť dní.
V blízkosti výrobných hál postupne pribúdali úradovne a podúradnícke byty, konice pre osem párov koní – vagóniky medzi výrobnými dielňami ťahali po koľajniciach kone. Za valcovňou bolo postavených štrnásť domov pre majstrov, predákov a postavená bola aj tehelňa.
160 rokov
V roku 1858 bola kvalita podbrezovských koľajníc ocenená na svetovej priemyselnej výstave v Paríži striebornou medailou.
145 rokov
V roku 1873 založili v Hronci potravinové družstvo, ktoré malo neskôr svoju pobočku v Podbrezovej. Hodnota jednej účastiny bola 10 forintov. Družstvo nakupovalo potraviny a šatstvo a svojim členom ich predávalo za výhodných podmienok.
140 rokov
Firma Kachelmann a syn dodala v roku 1878 podbrezovským železiarňam prvé sedemtonové lokomotívy, Kachelmannky. Z Banskej Bystrice do Podbrezovej ich dopravili volskými a konskými záprahmi. Začalo sa s výstavbou úzkokoľajnej trate medzi Hroncom a Brezovou.
135 rokov
V rámci prestavby bola v roku 1883, ako prvá v celej monarchii, uvedená do prevádzky rúrovňa na výrobu valcovaných a ťahaných tupo zváraných rúr. Prestavbu viedol A. Kerpely.
Železiarne boli po dosiahnutí samosprávy premenované na BREZOVAI KIRÁLYI VASGYÁR, tzn. Brezovské kráľovské železiarne, Zvolenská Brezová.
125 rokov
V Podbrezovej bola v roku 1893 postavená nemocnica s dvomi miestnosťami, dvadsiatimi lôžkami a operačnou sálou, v ktorej pôsobili dvaja lekári a zdravotnícky personál.
120 rokov
V roku 1898 sa začala výroba na tretej valcovacej stolici v rúrovni a na druhej peci pre tupo zvárané rúry. Do prevádzky bola odovzdaná Hydrocentrála v Piesku, s využitím vody z potoku Bystrá, privádzanej vodným potrubím. Dve špirálové Francisovej turbíny vyrábali trojfázový prúd.
115 rokov
Pod vedením riaditeľa H. Alendera prešiel závod v roku 1903 ďalšou rekonštrukciou. Začalo sa s výstavbou vodného diela tajch v Hnusne. Výstavba vodnej nádrže, gravitačného betónového privádzača priemyselnej vody a vodojemu „fludre“ trvala rok. Tajch slúžil ako usadzovacia nádrž až do výstavby novej elektrooceliarne na zásobovanie podbrezovských železiarní priemyselnou chladenou vodou. Hrádza bola dlhá 20 metrov s plochou, ktorá po naplnení dosiahla objem 2 900 m2.
110 rokov
V roku 1908 začala pracovať nová hydrocentrála s Francisovou turbínou v Dubovej. Vyrobila ju firma Ganz Budapešť. Dokončená bola aj generátorová stanica s desiatimi generátormi. Rok 1908 bol začiatkom modernizácie výroby v siemens – martinskej oceliarni. V novej hale boli sprevádzkované dve dvadsaťtonové pece. Po rekonštrukcii mal závod sedem siemens – martinských pecí. Vybudovaná bola nová valcovňa hrubých plechov – Lauthovo trio.
100 rokov
Rok 1918 bol pre slovenský národ existenčný význam. Pre hutníctvo to bol žalostný medzník. Slovenský priemysel stratil dovtedajšie finančné centrá Viedeň a Budapešť. Technický vývoj hutníctva oslabilo aj premiestnenie Baníckej a lesníckej akadémie z Banskej Štiavnice do Maďarska. Železiarne v Podbrezovej ako štátny podnik bývalej rakúsko – uhorskej monarchie prevzala Československá republika. Ich názov znel: Štátne železiarne a oceliarne na Slovensku, v Podbrezovej. Majetkovú podstatu nového závodu tvorili závod v Podbrezovej a jeho pobočky v Tisovci, v Piesku, Chvatimechu v Hronci a elektrolytický závod na meď v Banskej Bystrici. Väčšina vedúcich zamestnancov odišla do Budapešti a na uvoľnené miesta prichádzali pracovníci dosadzovaní Ministerstvom verejných prác Praha.
95 rokov
V roku 1923 bola v oceliarni postavená žeriavová dráha s prvým sádzacím žeriavom.
90 rokov
V roku 1928 sa uskutočnila modernizácia elektrárne v Piesku, bola postavená hydrocentrála v Jasení a daná do užívania kyslikáreň v Piesku. V tomto roku sa začalo s prestavbou a modernizáciou hostinca na ľavom brehu Hrona. Budova dostala jednotný architektonický vzhľad a účelne rozmiestnili aj interiérové priestory. Zabudované bolo aj ústredné kúrenie. Vo veľkej sále začali s modernizáciou javiska s osvetľovacou technikou a šatňami pre účinkujúcich a pribudla aj kabínka pre premietanie filmov.
85 rokov
V roku 1933 začal Československý štát s výstavbou železničnej trate z Červenej skaly do Margecian. V tomto roku bolo postavené futbalové ihrisko na Skalici.
80 rokov
Do 27. septembra 1938 bol vlastníkom podbrezovských železiarní Československý štát. Štátna preverovacia komisia navrhla premenu štátnych železiarní na akciovú spoločnosť, v ktorej mal štát väčšinový podiel. Neziskové a stratové železiarne sa na návrh Československej zbrojovky, a.s. Brno, stali akciovou spoločnosťou, v ktorej mal však štát len 49 percentný podiel akcií. Novovytvorená akciová spoločnosť mala názov Podbrezová, Banská a Hutní, a.s. Praha. Správu nad závodom prevzala 1. októbra 1938 na základe majority Zbrojovka.
75 rokov
V roku 1943 bola na šrotovisku postavená žeriavová dráha s piatimi magnetovými žeriavmi a bola postavená betónová hať na Hrone. Začalo sa s výstavbou generátorovej stanice plynu a s výstavbou ciest na Kolkárni.
70 rokov
V roku 1948 bola spustená prvá výroba okrúhlych ingotov. Firma bola v tomto roku napojená na elektrické vedenie Stredoslovenských elektrární. V závode prešli na normalizovanú trojfázovú sústavu.
Postavená bola nová štátna škola a meštianska škola na Kolkárni. V Piesku bola postavená nová hala pre obrábacie stroje. Začali sa prípravy na fabriku na výrobu mostov v Brezne.
65 rokov
V roku 1953 schválilo Ministerstvo hutného priemyslu v Prahe projekt na modernizáciu podniku. Týkalo sa to modernizácie oceliarne, SM pecí, výroby uhlíkovej, nízkolegovanej a ušľachtilej ocele, valcovne – novej blokovej a hrubej valcovacej trate v starých halách valcovne a modernizácie valcovne hrubých plechov, aj jemnej valcovne. V rúrovni novej výstavby pred nemocnicou a pomocných prevádzok elektrickej rozvodne, skladov, mechanickej dielne, stripovacej haly, vlečky sociálnych zariadení.
V tomto roku boli v obci postavené jasle a zriadené odborné učilište.
60 rokov
V roku 1958 vyvrcholila dostavba hál novej SM oceliarne jej treťou etapou, vybudovaná bola aj 40 – tonová SM pec č. 2. Po ôsmich rokoch výstavby boli tri časti hál spojené žeriavovými dráhami.
V tomto roku bola uvedená do prevádzky zvarovňa rúr veľkých priemerov s priamym švíkom (vybudovaná v expedícii hrubých plechov). Vyrábala rúry priemeru 426 – 2 020 milimetrov, z plechov vlastnej produkcie, s hrúbkou steny 16 milimetrov.
55 rokov
V roku 1963 bol postavený sklad vykurovacích olejov so štyrmi nádržami, čo umožnilo prechod siemens – martinských pecí na olejové kúrenie. Elektrooceliareň bola doplnená o žíhareň ingotov a úpravňu povrchov (frézovanie).
V tomto roku sa Švermove železiarne obrátili na Štátnu plánovaciu komisiu v Prahe s požiadavkou ďalšieho rozvoja železiarní. Dňa 9. novembra bol potvrdený zámer vlády vybudovať v Podbrezovej ťahárne rúr.
Pokračovanie v budúcom čísle
Z archívnych podkladov HM ŽP spracovala O. Kleinová