Dcérska spoločnosť Slovrur je výhradný zástupca Železiarní Podbrezová a.s. na poľskom trhu. Obchoduje predovšetkým s oceľovými rúrami a rúrovými tvarovkami. Svoju obchodnú stratégiu stavia na odbornosti svojich predajcov, kvalite výrobkov materskej spoločnosti a širokej sieti konsignačných skladov vo viacerých poľských mestách. Strategické rozmiestnenie obchodných prevádzok tak umožňuje bezproblémový prísun tovaru k zákazníkom. Spoločnosť poskytuje kvalitný dodávateľský servis zákazníkom z oblasti energetiky, stavebníctva, kovovýroby, strojárstva a veľký dôraz kladie na dodávky do oblasti automobilového priemyslu.
O výsledkoch v uplynulom roku, ale aj o súčasnej situácii a cieľoch firmy sme sa zhovárali s Andrzejom Wolakom z obchodného úseku spoločnosti Slovrur.
Rok 2022 bol pre Slovrur rekordný. Aký bol vlaňajšok vo vašej spoločnosti?
– Áno, je pravda, že rok 2022 bol v každom ohľade rekordný. Do polovice roku 2023 bolo dosť dobrej ekonomickej dynamiky, možno ešte zo zotrvačnosti predošlého obdobia. Dá sa povedať, že na našom trhu to bolo rovnaké alebo podobné ako všade inde. Neboli sme výnimkou a od júna sme zaznamenali progresívny pokles dopytu, čo si v nasledujúcich mesiacoch vyžiadalo znižovanie cien. V Poľsku sa to navyše spojilo s parlamentným volebným obdobím, ktoré bolo poriadne búrlivé a vzbudilo množstvo emócií. Počas boja o moc nebola ekonomika stredobodom pozornosti. Do úzadia upadlo odblokovanie eurofondov z Národného plánu obnovy, ktoré sme zatiaľ nedostali a dúfali sme, že sa stane impulzom na zvrátenie nepriaznivého trendu a zvýšenie optimizmu. Aj keď voľby priniesli zmenu politických možností, na tieto prostriedky stále čakáme.
V poslednom rozhovore pre Podbrezovan ste povedali, že vaším cieľom je udržať si zákazníkov a dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Podarilo sa vám ho naplniť?
– V našej predajnej štruktúre tvorí približne 70 percent obratu tretina zákazníkov. Skupina týchto kľúčových partnerov je pre nás najcennejšia a my sme si ich, samozrejme, udržali. Malí zákazníci sú však rovnako dôležití. Sú oveľa náročnejší na poskytovaný servis, vyžadujú viac práce a individuálneho prístupu, no v obdobiach slabších ekonomických podmienok sa z nich, možno aj vďaka veľkej pozornosti, ktorá sa im venuje, stávajú verní partneri. V skutočnosti sme neprišli o žiadnych zákazníkov, ktorí by odišli k inému dodávateľovi. Boli však prípady, keď sa malé firmy dostali do finančných problémov a z tohto dôvodu, dúfam, že len dočasne, sa vytratili zo skupiny našich aktívnych klientov. Aj keď obrat a objem predaja v roku 2023 poklesli, finančné výsledky sa nám v takýchto podmienkach na trhu podarilo dosiahnuť oveľa lepšie, ako sa očakávalo, a na to sme hrdí.
Ako ste začali nový rok?
– Nový rok začal prekvapivo dobre. Počet objednávok na valcované rúry z trhu za február prekročil nám pridelené objemy predaja. Nemyslím si však, že je to dôvod na triumfálne oznamovanie zmeny nálady na trhu. Ako sa hovorí: jedna lastovička ešte jar nerobí. Povedzme, že tri takéto mesiace by mohli zvrátiť trend. Obávam sa, že náhly nárast dopytu mohli výrazne ovplyvniť problémy v českej spoločnosti Liberty a to, čo momentálne riešime, sú núdzové nákupy, ktoré majú nahradiť stratený zdroj dodávok. Poľská ekonomika je stále silne korelovaná s nemeckou. Možno nie tak ako predtým (ak nemecká ekonomika zakašlala, naša mala zápal pľúc), ale stále sú to silné vzťahy. A prognózy u našich západných susedov nie sú optimistické.
Aké sú ciele a čo bude prioritou v roku 2024?
– Naše ciele a priority sa už roky nemenia – najlepší hospodársky výsledok je naším cieľom a dôvodom, prečo sme vznikli. A aby sme to dosiahli, potrebujeme primeranú úroveň predaja, lojálnych a solventných zákazníkov a stabilnú situáciu v trhovom prostredí. Trhové podmienky môžu byť ovplyvnené ekonomickými aj politickými faktormi, ktoré nemožno úplne predvídať. Ekonomika je sieť spojených nádob a to, čo sa stane v ďalekej Číne, na Blízkom východe alebo tesne za našimi hranicami, bude mať dopad aj na nás. Čo nás čaká – či budeme tento rok vybavovať len objednávky, alebo sa budeme musieť stať Machiavelliho líškou a levom, aby sme uchmatli najlepšiu časť dopytu z trhu – ukáže čas.