Anna Kováčová: Napriek náročným podmienkam v zabezpečovaní prepráv bol pre nás vlaňajšok úspešný

ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o., poskytuje komplexné zasielateľské služby v oblasti zabezpečenia prepravy tovaru z miesta odoslania do miesta určenia. Spoločnosti sa podarilo vlani zabezpečiť viac prepráv ako v roku 2023 a aj napriek mnohým negatívnym javom na trhu sa bilancia vlaňajška nesie v pozitívnom duchu.

Uplynulé obdobie sme zhodnotili s Annou Kováčovou, riaditeľkou ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o.

Keď sme sa naposledy v lete minulého roka rozprávali, hovorili ste, že prvý polrok 2024 bol úspešný. Avšak, známy je fakt, že letné mesiace a december bývajú vo vašej spoločnosti všeobecne slabšie. Ako teda hodnotíte vlaňajšok?

– Druhý polrok 2024 bol skutočne o niečo slabší, ale výborné výsledky v prvých šiestich mesiacoch nám umožňujú celkovo hodnotiť rok ako ďalší úspešný. Boli splnené a prekročené tržby za predaj vlastných služieb, ktoré boli naplánované na 12,5 milióna eur a prekročený bol aj naplánovaný zisk vo výške 400-tisíc eur. Za dosiahnuté výsledky a vynaložené úsilie pri práci patrí úprimné poďakovanie všetkým našim zamestnancom.

Ako sa vyvíjali čísla jednotlivých prepráv?

– V roku 2024 sme zabezpečili 6 969 prepráv, čo je v porovnaní s predchádzajúcim obdobím viac o 475. Uvedený počet predstavuje 6 119 exportov do 21 krajín a 850 importov z deviatich štátov Európy smerom na Slovensko. Hoci hlavným druhom prepravy, ktorú obstarávame, je cestná preprava tovaru v plachtových návesoch, v celkovom počte je zahrnutých aj 31 ucelených vlakov do Nemecka a niekoľko jednotlivých vagónov do prístavov Antverpy v Belgicku a Bremerhaven v Nemecku. V mene našej spoločnosti bolo po železnici prepravených 34,8-tisíc ton tovaru v 666 vagónoch. Zabezpečených bolo aj 103 nadrozmerných prepráv do deviatich európskych krajín, najmä do Poľska, Talianska a Rakúska.

Ako ovplyvňuje súčasná nepriaznivá situácia v priemysle činnosť vašej spoločnosti?

– Pri plánovaní, dosahovaní a hodnotení hospodárskych výsledkov musíme mať vždy na mysli vysokú závislosť od akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová. Preprava tovaru a služby s ňou súvisiace majú v priemyselnej sfére významné postavenie. Bez činnosti dopravcov, zasielateľov a ďalších subjektov, podieľajúcich sa priamo alebo nepriamo na tom, aby materiál, polovýrobky alebo tovar ako finálny produkt bol prepravený k odberateľovi, si nemožno predstaviť naplnenie konkrétnych obchodných vzťahov. Dôležité však je, aby tie obchodné vzťahy existovali. V našom prípade to znamená, aby mali Železiarne Podbrezová dostatok zákaziek. Situácia v priemysle teda výrazne ovplyvňuje našu činnosť.

S akými prekážkami ste sa museli vlani najviac vysporiadať?

– Okrem opakujúcich sa faktorov, ako napríklad zvyšovanie nákladových položiek u dopravcov s dopadom na cenu prepravy či nedostatok vodičov, sme mali minulý rok výnimočnú situáciu v železničnej preprave. V júli sa začala komplexná rekonštrukcia železničnej trate v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa, ktorá by mala byť ukončená v lete tohto roku. V praxi to znamená, že odvtedy idú naše vlaky smerom na Vrútky a následne sú zaraďované na vyťaženú trať do Bratislavy, kde vystupujú zo Slovenskej republiky a prechádzajú Rakúskom do Nemecka. V dôsledku povodní, ktoré vlani v septembri zasiahli Európu, boli zaplavené a poškodené železničné trate v úsekoch, ktorými prechádzajú aj naše vlaky. Asi najhoršia situácia bola v okolí Viedne a tiež v Českej republike, ktorá bola vnímaná ako potenciálna náhradná i keď drahšia trasa. Pri postupnom sprejazdňovaní tratí dostala absolútnu prednosť osobná preprava, vlaky smerujúce do prístavov a pravidelné vlaky. 

Ako táto situácia ovplyvnila jazdu ostatných vlakov?

– Stanice boli plné odstavených vlakov, takže boli vydané aj zákazy na podaj nových. Oprava tratí trvala určitý čas a na mnohých úsekoch bola znížená rýchlosť. Navyše, pri preberaní našich dvoch vlakov zahraničným dopravcom bolo niekoľko vagónov odstavených pre technické poruchy. Po ich odstránení sme zasa riešili ich pripojenie k iným vlakom. Bezproblémový nebol ani príjazd prázdnych vagónov na nakládku. V októbri nastala ďalšia nečakaná situácia, keď vagóny smerujúce do Podbrezovej zastali v Českej republike. Z dôvodu preseknutia elektrického kábla na infraštruktúre pri výlukových prácach na určitý čas úplne uzavreli hraničný priechod Lanžhot – Kúty. Vlaky odklonili cez jednokoľajný priechod Hodonín – Holíč, avšak maximálna priepustnosť tohto úseku sú dva vlaky za hodinu. Samozrejme, prednosť mala opäť osobná doprava. So zložitou situáciou na železnici sme sa pasovali prakticky až do konca roka.Ilustračné foto: Milan Gončár

Sprievodným znakom sú tiež neustále rastúce náklady, ktoré aj spoločnosť ZANINONI SLOVAKIA výrazne ovplyvňujú. Je komunikácia s dopravcami v súčasnosti intenzívnejšia ako v „pokojnejšom“ období?

– Preprava je živá záležitosť. Pomery sa na dopravnom trhu neustále menia, či je to z dôvodu vývoja slovenskej, respektíve svetovej ekonomiky, zmien tovarových tokov, politickej situácie, legislatívnych opatrení alebo vplyvom konkurenčného boja. Pri poskytovaní našich služieb nemožno vychádzať z predpokladu stability v dlhších časových horizontoch. My ako zasielateľ musíme reagovať na situáciu na trhu v danom čase. Je potrebné riešiť aktuálne podmienky pre obstaranie prepravy, stále hľadať nové príležitosti v získavaní dostupných dopravných kapacít a v získavaní nových dopravcov. K tomu je vždy potrebná intenzívna komunikácia s dopravcami, respektíve inými zasielateľmi.

Podľa prognóz nebude ani rok 2025 jednoduchý. Aké je vaše osobné prianie a možno odhad, ako sa bude situácia vyvíjať?

– Požiadavky a nároky na prácu sa z roka na rok zvyšujú a rok 2025 nebude výnimkou. My sa budeme naďalej snažiť zabezpečovať prepravy podľa požiadaviek zákazníkov za podmienok, aké sú nám dané a zároveň hľadať riešenia a prichádzať s podnetmi, ktoré by boli prínosom nielen pre nás, ale pre všetky zainteresované strany.

Osobne si prajem, aby sa skončili vojnové konflikty a tiež mnohé nezmyselné hádky politikov, vrátane nimi prijímaných niektorých zákonov. Taktiež si želám, aby mali firmy, spoločnosti a všetky sféry hospodárstva vytvorené zdravé, stabilné, bezpečné a konkurencieschopné prostredie vo svojej krajine i v rámci európskeho a svetového trhu.