ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o., poskytuje komplexné zasielateľské služby v oblasti zabezpečenia prepravy tovaru z miesta odoslania do miesta určenia. Spoločnosti sa podarilo vlani zabezpečiť viac prepráv ako v roku 2023 a aj napriek mnohým negatívnym javom na trhu sa bilancia vlaňajška nesie v pozitívnom duchu.
Uplynulé obdobie sme zhodnotili s Annou Kováčovou, riaditeľkou ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o.
Keď sme sa naposledy v lete minulého roka rozprávali, hovorili ste, že prvý polrok 2024 bol úspešný. Avšak, známy je fakt, že letné mesiace a december bývajú vo vašej spoločnosti všeobecne slabšie. Ako teda hodnotíte vlaňajšok?
– Druhý polrok 2024 bol skutočne o niečo slabší, ale výborné výsledky v prvých šiestich mesiacoch nám umožňujú celkovo hodnotiť rok ako ďalší úspešný. Boli splnené a prekročené tržby za predaj vlastných služieb, ktoré boli naplánované na 12,5 milióna eur a prekročený bol aj naplánovaný zisk vo výške 400-tisíc eur. Za dosiahnuté výsledky a vynaložené úsilie pri práci patrí úprimné poďakovanie všetkým našim zamestnancom.
Ako sa vyvíjali čísla jednotlivých prepráv?
– V roku 2024 sme zabezpečili 6 969 prepráv, čo je v porovnaní s predchádzajúcim obdobím viac o 475. Uvedený počet predstavuje 6 119 exportov do 21 krajín a 850 importov z deviatich štátov Európy smerom na Slovensko. Hoci hlavným druhom prepravy, ktorú obstarávame, je cestná preprava tovaru v plachtových návesoch, v celkovom počte je zahrnutých aj 31 ucelených vlakov do Nemecka a niekoľko jednotlivých vagónov do prístavov Antverpy v Belgicku a Bremerhaven v Nemecku. V mene našej spoločnosti bolo po železnici prepravených 34,8-tisíc ton tovaru v 666 vagónoch. Zabezpečených bolo aj 103 nadrozmerných prepráv do deviatich európskych krajín, najmä do Poľska, Talianska a Rakúska.
Ako ovplyvňuje súčasná nepriaznivá situácia v priemysle činnosť vašej spoločnosti?
– Pri plánovaní, dosahovaní a hodnotení hospodárskych výsledkov musíme mať vždy na mysli vysokú závislosť od akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová. Preprava tovaru a služby s ňou súvisiace majú v priemyselnej sfére významné postavenie. Bez činnosti dopravcov, zasielateľov a ďalších subjektov, podieľajúcich sa priamo alebo nepriamo na tom, aby materiál, polovýrobky alebo tovar ako finálny produkt bol prepravený k odberateľovi, si nemožno predstaviť naplnenie konkrétnych obchodných vzťahov. Dôležité však je, aby tie obchodné vzťahy existovali. V našom prípade to znamená, aby mali Železiarne Podbrezová dostatok zákaziek. Situácia v priemysle teda výrazne ovplyvňuje našu činnosť.
S akými prekážkami ste sa museli vlani najviac vysporiadať?
– Okrem opakujúcich sa faktorov, ako napríklad zvyšovanie nákladových položiek u dopravcov s dopadom na cenu prepravy či nedostatok vodičov, sme mali minulý rok výnimočnú situáciu v železničnej preprave. V júli sa začala komplexná rekonštrukcia železničnej trate v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa, ktorá by mala byť ukončená v lete tohto roku. V praxi to znamená, že odvtedy idú naše vlaky smerom na Vrútky a následne sú zaraďované na vyťaženú trať do Bratislavy, kde vystupujú zo Slovenskej republiky a prechádzajú Rakúskom do Nemecka. V dôsledku povodní, ktoré vlani v septembri zasiahli Európu, boli zaplavené a poškodené železničné trate v úsekoch, ktorými prechádzajú aj naše vlaky. Asi najhoršia situácia bola v okolí Viedne a tiež v Českej republike, ktorá bola vnímaná ako potenciálna náhradná i keď drahšia trasa. Pri postupnom sprejazdňovaní tratí dostala absolútnu prednosť osobná preprava, vlaky smerujúce do prístavov a pravidelné vlaky.
Ako táto situácia ovplyvnila jazdu ostatných vlakov?
– Stanice boli plné odstavených vlakov, takže boli vydané aj zákazy na podaj nových. Oprava tratí trvala určitý čas a na mnohých úsekoch bola znížená rýchlosť. Navyše, pri preberaní našich dvoch vlakov zahraničným dopravcom bolo niekoľko vagónov odstavených pre technické poruchy. Po ich odstránení sme zasa riešili ich pripojenie k iným vlakom. Bezproblémový nebol ani príjazd prázdnych vagónov na nakládku. V októbri nastala ďalšia nečakaná situácia, keď vagóny smerujúce do Podbrezovej zastali v Českej republike. Z dôvodu preseknutia elektrického kábla na infraštruktúre pri výlukových prácach na určitý čas úplne uzavreli hraničný priechod Lanžhot – Kúty. Vlaky odklonili cez jednokoľajný priechod Hodonín – Holíč, avšak maximálna priepustnosť tohto úseku sú dva vlaky za hodinu. Samozrejme, prednosť mala opäť osobná doprava. So zložitou situáciou na železnici sme sa pasovali prakticky až do konca roka.
Sprievodným znakom sú tiež neustále rastúce náklady, ktoré aj spoločnosť ZANINONI SLOVAKIA výrazne ovplyvňujú. Je komunikácia s dopravcami v súčasnosti intenzívnejšia ako v „pokojnejšom“ období?
– Preprava je živá záležitosť. Pomery sa na dopravnom trhu neustále menia, či je to z dôvodu vývoja slovenskej, respektíve svetovej ekonomiky, zmien tovarových tokov, politickej situácie, legislatívnych opatrení alebo vplyvom konkurenčného boja. Pri poskytovaní našich služieb nemožno vychádzať z predpokladu stability v dlhších časových horizontoch. My ako zasielateľ musíme reagovať na situáciu na trhu v danom čase. Je potrebné riešiť aktuálne podmienky pre obstaranie prepravy, stále hľadať nové príležitosti v získavaní dostupných dopravných kapacít a v získavaní nových dopravcov. K tomu je vždy potrebná intenzívna komunikácia s dopravcami, respektíve inými zasielateľmi.
Podľa prognóz nebude ani rok 2025 jednoduchý. Aké je vaše osobné prianie a možno odhad, ako sa bude situácia vyvíjať?
– Požiadavky a nároky na prácu sa z roka na rok zvyšujú a rok 2025 nebude výnimkou. My sa budeme naďalej snažiť zabezpečovať prepravy podľa požiadaviek zákazníkov za podmienok, aké sú nám dané a zároveň hľadať riešenia a prichádzať s podnetmi, ktoré by boli prínosom nielen pre nás, ale pre všetky zainteresované strany.
Osobne si prajem, aby sa skončili vojnové konflikty a tiež mnohé nezmyselné hádky politikov, vrátane nimi prijímaných niektorých zákonov. Taktiež si želám, aby mali firmy, spoločnosti a všetky sféry hospodárstva vytvorené zdravé, stabilné, bezpečné a konkurencieschopné prostredie vo svojej krajine i v rámci európskeho a svetového trhu.