Od roku 2020 je svetová ekonomika zasiahnutá koronakrízou, čo malo za následok pokles zákaziek na trhu. Nevyhli sa mu ani Železiarne Podbrezová. Vedenie spoločnosti muselo prijať mnohé opatrenia pre zastabilizovanie firmy a zachovanie konkurencieschopnosti na európskych a svetových trhoch.
V roku 2021 došlo k postupnému oživeniu priemyslu, čo znamenalo aj zvýšený dopyt po našich výrobkoch. Nastal však ďalší problém, s ktorým sa muselo vedenie Železiarní Podbrezová vysporiadať. Bol to enormný nárast cien vstupných materiálov a komodít, potrebných pre zabezpečenie výroby a uspokojovanie potrieb našich zákazníkov. S rastúcimi cenami vstupov sa zvyšovali aj náklady na dopravu. Zároveň na trhu chýbali niektoré komponenty. Dodacie lehoty surovín či súčiastok sa predlžovali, zmluvné termíny neplatili a produkty opúšťali výrobné linky neskôr, čo malo negatívny vplyv na celý priemysel. Zo strany vedenia železiarní padlo rozhodnutie zaistiť čo najväčší objem vstupných materiálov a surovín pre zabezpečenie nepretržitej výroby v našej spoločnosti.
Zamestnanci odboru zásobovania museli pri rokovaní so svojimi obchodnými partnermi vyvinúť enormné úsilie, aby získali pre našu spoločnosť čo najviac surovín, vstupov a náhradných dielov. Práve kvôli nedostatku skladových priestorov pre zabezpečenie uskladnenia zvýšeného počtu zásob padlo rozhodnutie, že bývala hala prípravne plechov, ktorú momentálne spravuje prevádzkareň ťaháreň rúr, bude presunutá do majetku odboru zásobovania.
Nevyhnutná spolupráca
Keďže hala sa po zániku prípravne plechov nevyužívala aktívne, kvôli bezpečnému skladovaniu je potrebné vykonať mnohé opravy a stavebné úpravy pre potreby odboru zásobovania. Do rekonštrukcie haly je zapojených viacero prevádzkarní a odborov našej spoločnosti. Máme za sebou úvodné stretnutie, kde boli zadefinované potrebné úpravy haly a obslužnej techniky pre potreby odboru zásobovania.
Po vyprataní haly budú prostredníctvom odboru technického a investičného rozvoja uskutočnené stavebné úpravy.
Medzi ne môžeme zaradiť demoláciu nepotrebných stavkov a lokálnu opravu podlahy haly. Budú odstránené a následne zabetónované staré elektrické kanály, či vyrovnanie podlahy do jednej úrovne pre bezpečnú jazdu vysokozdvižných vozíkov. Vybudujeme tiež nový núdzový východ pre zamestnancov na južnej strane haly pre bezpečné opustenie priestoru v prípade neočakávanej udalosti.
Plánované akcie
Keďže v hale budú uskladnené aj sypké materiály, bude potrebné vybudovanie nových betónových zásobníkov. Budú vytvorené z variabilných betónových blokov v rozmeroch 60x60x180 centimetrov a iných do výšky troch metrov. V nich budú uskladnené sypké materiály, takže bude potrebné aj osadenie troch kusov ventilátorov pre odvádzanie prachu na južnú stenu. V ostatnej časti haly budú uskladnené paletové zásielky, grafitové elektródy a iné. Taktiež je v pláne uskladniť v týchto miestach aj podkladové drevo pre expedíciu výrobkov Železiarní Podbrezová.
Predovšetkým v zimných mesiacoch dochádzalo zo strany výrobných prevádzkarní k reklamáciám z dôvodu mokrého a zľadovateného dreva, čo spôsobovalo zvýšené nároky na zamestnancov a bezpečnú manipuláciu. Uskladnením dreva v hale sa vyhneme týmto problémom už v najbližšej zimnej sezóne.
Zo strany investičného odboru, v spolupráci s prevádzkarňou centrálna údržba, bude odstránená stará železná prechodová brána medzi skladom prísad a bývalou halou prípravne plechov. Táto brána bude nahradená novou elektrickou s prechodovými dverami.
Prevádzkareň centrálna údržba má okrem iných úloh v pláne náročnú výmenu celého elektrického osvetlenia haly a napojenia elektrických zariadení, ako sú žeriavy či elektrické brány. Elektrická sústava v hale je totiž v zastaranom stave a nespĺňa už nároky na bezpečné prevádzkovanie. Modernizácia zahŕňa navrhnutie a skreslenie projektovej dokumentácie novej elektrickej inštalácie, vrátane osvetlenia, rozvádzačov a iných úloh. Za odbor bezpečnosti a životného prostredia bude potrebné posúdenie súčasného stavu žeriavovej dráhy pre elektrické žeriavy, spolu s jej geodetickým zameraním a výsledným protokolom. Až na základe neho zistíme, v akom stave sa žeriavová dráha nachádza a či budú potrebné jej stavebné úpravy pre bezpečný pohyb žeriavov.
Generálna oprava žeriavov
V súčinnosti odboru bezpečnosti a životného prostredia a odboru technického a investičného rozvoja, v spolupráci s prevádzkarňou centrálna údržba, bude potrebná generálna oprava dvoch elektrických mostových žeriavov. V súčasnosti sú v hale tri. Pre potreby odboru zásobovania budú postačovať dva, preto bude tretí žeriav zlikvidovaný.
Pre zaujímavosť čitateľov Podbrezovana, generálna oprava žeriavov bude zahŕňať aj demontáž ovládacej kabíny žeriavnikov. Tá bude nahradená diaľkovým ovládaním zo zeme. Kabíny žeriavov musia byť demontované z dôvodu opravy a spájania dvoch koľají v hale prísad a v hale prípravne plechov, pre vytvorenie prejazdu vagónových zásielok v oboch častiach novej haly. Zároveň táto koľaj bude slúžiť aj ako núdzová železničná vlečka pre prípad poruchy. Úlohou sfunkčnenia a sprejazdnenia koľaje bude poverená prevádzkareň doprava.
Ak dovolia poveternostné podmienky, uskutoční sa kontrola strechy, bleskozvodov, dažďových zvodov a sklenenej výplne okien haly. V prípade potreby budú vykonané lokálne opravy.
Na záver rozsiahlych rekonštrukčných prác zamestnanci odboru bezpečnosti a životného prostredia budú odsúhlasovať bezpečnú prevádzku haly, kontrolu vybudovania prechodových uličiek pre zamestnancov, núdzový východ z haly, kolektívne zabezpečenie, hasiace prístroje a hydranty.
Ako ste sa dozvedeli, ide o rozsiahlu rekonštrukciu, pri ktorej bude potrebná súčinnosť viacerých prevádzok a odborov Železiarní Podbrezová. Bude nutné vynaložiť enormné úsilie všetkých dotknutých zamestnancov na zvládnutie tejto úlohy.
Preto by som chcel vysloviť úprimné poďakovanie všetkým zúčastneným stranám za spoluprácu.