Čaká nás náročný rok plný výziev

 

V predošlom vydaní novín Podbrezovan sme vám priniesli anketu s vedúcimi jednotlivých prevádzkarní a odborov Železiarní Podbrezová, aby sa obzreli za uplynulým kalendárnym rokom a povedali, s akými víziami a plánmi vstupujú do toho nového.

Dnes sme sa opýtali riaditeľov dcérskych spoločností, aký bol pre nich rok 2021, čo sa podarilo, čo nie a čo očakávajú v nasledujúcich dvanástich mesiacoch.

Ing. Roman Veverka, generálny riaditeľ ŽP EKO QELET a.s.

– Takto pred rokom som pri vyslovovaní prianí a očakávaní na nastávajúce obdobie vyjadril mierny, ale oprávnený optimizmus. Ten vychádzal z oživujúcej sa situácie na našom trhu a zo skutočnosti, že sme sa vedeli rýchlo prispôsobiť nepriaznivej pandemickej situácii a naučili sme sa v nej normálne fungovať.

Skutočnosť však prekonala všetky očakávania. Takmer ročný čiastočný výpadok produktívnych odvetví ekonomík, spôsobený kombináciou viacerých nepriaznivých faktorov, spôsobil prirodzený hlad po výrobkoch. Nastal prudký rast komodít a ten spôsobil enormnú obchodnú aktivitu. Výsledkom bol celoročný neutíchajúci dopyt po produktoch, a tým aj po druhotných surovinách na ich výrobu. To sekundárne spôsobilo, že niekdajšie sezónne trendy v našej podnikateľskej oblasti boli úplne popreté.

Na jednej strane to bolo potešiteľné z hľadiska tržieb, na strane druhej mierne znepokojujúce z pohľadu potrebných finančných tokov. K tomu je potrebné pridať nezanedbateľný faktor personálneho a technického vyčerpania, pretože neustály dopyt neumožnil čo i len krátky čas na regeneráciu. Našim zamestnancom preto patrí zaslúžená vďaka za odvedené nadštandardné výkony.

Vzhľadom na tieto skutočnosti sme z pohľadu dosiahnutých výsledkov zaznamenali jeden z najúspešnejších rokov v histórii spoločnosti. Zároveň ma teší, že popri náročných obchodno-výrobných úlohách sme dokázali zrealizovať aj projekty súvisiace s rozvojom firmy. Otvorili sme nové prevádzky, výrazne obnovili technické prostriedky, zlepšili prevádzkové podmienky na viacerých zberniach a strediskách a pokračovali sme v postupnom budovaní strediska na spracovanie pošrédrovacej inertnej frakcie.

Nemôžem povedať, že nám vyšli všetky plány a predsavzatia spred roka, veľakrát sme totiž museli okamžite reagovať na dané podmienky a korigovať predchádzajúce plány. Napriek tomu som nadmieru spokojný, pretože tieto kroky neovplyvnili celkový konečný výsledok a smerovanie spoločnosti.

Nie som idealista, a preto nebudem brať minulý rok ako etalón pre ďalšie obdobia. Priblíženie sa k hospodárskym výsledkom dosiahnutým v roku 2021 budem považovať ako príjemný bonus, dôležitejšie bude naplniť iné ciele.

Neustále budem pri podobných príležitostiach zdôrazňovať, že našou prvoradou úlohou a cieľom je starostlivosť o zamestnancov, a to vo všetkých oblastiach. Preto by som im chcel zaželať pevné zdravie a podporu okolia po celý nastávajúci rok.

V oblasti rozvoja spoločnosti začnem aktivitami, ktoré sme rozbehli už minulý rok. Patria k nim nákupy dopravnej, manipulačnej a spracovateľskej techniky a otvorenie nových prevádzok. Samostatnou kapitolou bude plynulé prevzatie nových stredísk v Nových Zámkoch a Leviciach, ktoré majú posilniť naše pozície na južných územiach Slovenska.

V oblasti nových aktivít chceme projekčne pripraviť modernizáciu technológie spracovateľského strediska v Hliníku nad Hronom. Máme tiež konkrétne tipy na ďalšie rozširovanie siete našich prevádzok vo viacerých regiónoch Slovenska. Zostáva mi preto veriť, že všeobecný hospodársky vývoj bude priaznivý a my tak budeme môcť naplniť svoje predsavzatia.

Dovoľte mi na záver poďakovať všetkým tým, ktorí sa podieľali na dosiahnutých výsledkoch minulého roka – našim zamestnancom, obchodným partnerom, servisným spoločnostiam a spolupracujúcim inštitúciám. Do nastávajúcich období všetkým želám pevné zdravie a veľa pracovných aj osobných úspechov.

Ing. Ján Gaboň, generálny riaditeľ ŽP Informatika s.r.o.

– Máme za sebou náročný rok 2021. Rok, ktorý bol poznamenaný prebiehajúcou pandémiou, radikálnym nárastom dopytu po IT špecialistoch na trhu práce, ako aj pretrvávajúcou situáciou s oneskorenými dodávkami IT komponentov. Napriek uvedeným negatívnym vplyvom sa nám podarilo dosiahnuť plánované hospodárske výsledky, ako aj rast portfólia nami poskytovaných služieb. Opakovane sme zaznamenali stúpajúci trend požiadaviek na tvorbu nových a aj doplnenie existujúcich modulov aplikačného programového vybavenia s následným dopadom na rozvoj a prevádzkovanie požadovanej technickej infraštruktúry. Zásadným predpokladom uvedeného rastu je skutočnosť, že naši kľúčoví odberatelia napriek nepriaznivej hospodárskej situácii neutlmili technický rozvoj. Pozitívne môžeme hodnotiť aj zabezpečenie nepretržitej prevádzky kritických komponentov technickej infraštruktúry informačných systémov.

Verím, že v roku 2022 sa nám, popri zabezpečení bezporuchovej prevádzky informačných systémov, podarí naplniť projektový plán. Pokračujeme v inovácii výrobného informačného systému a informačného systému pre podporu vnútropodnikovej prepravnej logistiky. Súčasne začíname s inováciou IS Finančný server ako aj s inováciou IS MTZ. Na základe skúseností z minulých neľahkých rokov verím, že vďaka schopnosti a spoľahlivosti  našich zamestnancov všetky plánované ciele, ako aj prípadné nové výzvy v rámci rozvoja a prevádzky IS, dokážeme zvládnuť k spokojnosti našich užívateľov.

Všetkým kolegom a čitateľom Podbrezovana prajem v roku 2022 veľa zdravia, šťastia, úspechov a optimizmu v pracovnom aj osobnom živote.

Mgr. Peter Suja riaditeľ ŽP Bezpečnostné služby s.r.o.

–  Rok 2021 bol náročný a zároveň aj pomerne úspešný. Tak, ako všetci, aj my sme sa museli vysporiadať  s pandémiou a zároveň zabezpečiť, aby boli naše úlohy splnené. Kombináciou viacerých organizačných a technických riešení, ako aj zodpovednosti zamestnancov, sa nám podarilo docieliť, že bezpečnosť chránených objektov a kontrola vstupov a výstupov z chránených objektov bola počas roka zabezpečená v celom rozsahu. Absencie zamestnancov kvôli covidu boli na udržateľnej úrovni napriek tomu, že z povahy našej práce prichádzame do styku s veľkým množstvom osôb.

Významne nás ovplyvnila prvá časť rekonštrukcie cesty I/66 v Podbrezovej a s ňou spojený niekoľkomesačný prejazd vozidiel areálom starého závodu ŽP a.s. Môžem konštatovať, že stanovené úlohy sme splnili a počas prejazdu neboli zaznamenané vážnejšie bezpečnostné incidenty. Vďaka za to patrí všetkým zamestnancom, ktorí sa na zabezpečovaní prejazdu akýmkoľvek spôsobom podieľali. Je potrebné povedať, že by sa to nedalo zabezpečiť, ak by zo strany materskej spoločnosti neboli vytvorené technické predpoklady (strážne stanovištia, technika, kamerové systémy a mnoho ďalšieho). Všetky tieto vylepšenia dnes plne využívame pri každodennej kontrole objektov a, pochopiteľne, využijeme ich aj pri plánovanej druhej časti rekonštrukcie cesty I/66 v Podbrezovej a pri možnom opätovnom povolení prejazdu SZ.

Neočakávame ľahký rok. Popri plnení „bežných úloh“  sa budeme musieť opätovne vysporiadať s problémami, ktoré prinesie pandémia a pravdepodobne aj s ďalšou etapou rekonštrukcie cesty v Podbrezovej. Ale my nie sme spoločnosť len do dobrých časov, máme kvalitných a zodpovedných zamestnancov a zvládneme to.

Všetkým prajem veľa zdravia, šťastia a úspechov v práci i v osobnom živote.

Ing. Anna Kováčová, riaditeľka ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o.

– Do roku 2021 sme vstupovali plní nádeje a očakávaní, že sa bude vyvíjať priaznivejšie ako ten predchádzajúci. Bol to rok poznamenaný zložitou ekonomickou a pandemickou situáciou. Bol to rok, v ktorom sa potvrdila dôležitosť mať v spoločnosti zdravý, stabilný, odborne zdatný a psychicky silný tím. Len s takýmto kolektívom je možné zvládnuť a splniť naplánované úlohy a ciele. Dosiahnuté hospodárske výsledky za rok 2021 sú dobré, hoci každý deň sme doslova bojovali o každé jedno voľné vozidlo, ktoré by mohlo prísť naložiť tovar do Podbrezovej podľa požiadaviek našich obchodníkov. Nedostatok pracovnej sily, rast cien v sektore dopravy, znižovanie vozových parkov u dopravcov, s ktorými sme spolupracovali niekoľko rokov, nedostatok vozidiel ale i vagónov, meniace sa protipandemické opatrenia v krajinách Európy, na začiatku roka zmena legislatívy pre prepravu tovaru do Veľkej Británie, to boli asi tie najvážnejšie situácie, ktoré bolo potrebné zvládnuť a vedieť zabezpečiť prepravy za daných podmienok.

Celkový počet prepráv, ktoré sme v roku 2021 obstarali, je 8 339, z toho bolo 7 128 exportov do 21 krajín a 1 211 importov z deviatich krajín na Slovensko. V uvedenom celkovom počte je zahrnutých 71 nadrozmerných prepráv. Viac ako 65-tisíc ton tovaru bolo naložených do 1 246 vagónov.

Dobré hospodárske výsledky by sme mali dosiahnuť aj v roku 2022, nakoľko naša činnosť sa odvíja od zákaziek v Železiarňach Podbrezová. Je pravdepodobné, že ceny na dopravnom trhu budú rásť a situácia v kapacite dopravných prostriedkov sa nezlepší. Očakávame teda ťažší rok, veľa práce, a preto aj nám všetkým prajem veľa zdravia, lebo to je tá najvzácnejšia komodita, veľa optimizmu a, samozrejme, veľa prevezených tovarov a dobre vykonanej práce.

Ing. Andrej Orolín, konateľ KBZ, s.r.o.

– Rok 2021 bol úspešný, s kladným hospodárskym výsledkom, dokázali sme sa vysporiadať s pandémiou a nezastavili sme chod spoločnosti. Za negatívum považujeme navýšenie cien energií a pohonných hmôt.

V roku 2022 sa naďalej budeme snažiť udržať chod spoločnosti v plusových číslach. Budeme sledovať, aký dopad bude mať na spoločnosť nárast cien pohonných hmôt a energií v priebehu prvého polroka a podľa toho budeme rozhodovať o ďalších investíciách.