Stojí sám nad údolím Hrona medzi Banskou Bystricou a Breznom už 750 rokov. Jeden z autenticky najzachovalejších a typologicky najzaujímavejších slovenských hradov – hrad Ľupča. Jeho areál využívali uhorskí panovníci na pobyty počas poľovačiek, ale aj na spravovanie krajiny. Vývoj hradu dokumentuje prístupy renesančných vlastníkov, kráľovského eráru i štátu k využívaniu hradných stavieb od jeho prvopočiatkov až po koniec 20. storočia. V roku 2002 sa jeho majiteľom stala akciová spoločnosť Železiarne Podbrezová a začalo sa so systematickou obnovou hradu. Komplex hodnôt sa dnes ešte viac rozrastá, k čomu dopomáha aj inštalácia rôznorodých kultúrnych a výtvarných celkov, sprístupnených pre širokú verejnosť. Doteraz zrealizované aktivity a obnova pamiatky prinavracajú hradu zašlú slávu a radia ho medzi klenoty Pohronia.
Komplexnosť obnovy Gizelinho domu bola zavŕšená obnovou priestrannej Spoločenskej sály, ktorá v minulosti slúžila ako telocvičňa pre potreby Gizelinho sirotinca.
Kompletný servis pre hostí
Spoločenská sála bola v minulosti využívaná nielen ako telocvičňa, ale aj ako priestor na rôzne divadelné predstavenia sirôt. Aj po poslednej obnove realizovanej železiarňami v rokoch 2005-2006 sa tento priestor s charakteristickým masívnym trámovým stropom vyznačuje výbornou akustikou, ktorá umožňuje prepojenie dobovej atmosféry s akýmkoľvek podujatím podľa želania zákazníkov. Interiér osvetľujú mohutné kované závesné lustre a bočné svietidlá, ktoré pochádzajú z dielní miestnych kováčov, ako to bolo v minulosti, keď sa na prácach na hrade zúčastňovali miestni majstri. Súčasný mobiliár tvoria dobové stoličky a stoly z tmavého dreva. Sála poskytuje neobvyklý priestor pre svadobné hostiny, odborné podujatia, spoločenské eventy, kongresy, konferencie, teambuildingy, ale aj firemné stretnutia, komorné módne prehliadky či degustácie vín alebo ochutnávky pokrmov.
V tesnej blízkosti spoločenskej sály bolo vybudované kompletné zázemie v podobe modernej kuchyne, v ktorej je možné zabezpečiť honosné menu pre desiatky hostí. V zázemí vznikli šatne pre hostí, čašníkov, sklady, sociálne zariadenia a ďalšie priestory, ktoré sú potrebné pre servis návštevníkov.
Záchrana pôvodných umelecko-historických fragmentov
Súčasťou Gizelinho domu sa stala aj renesančná východná bašta, ku ktorej bol dom pristavaný. Počas reštaurovania bola v interiéri prvého nadzemného podlažia bašty objavená veľká strieľňa so zachovaným dreveným ostením. Tento nález bol zreštaurovaný a zakomponovaný v rámci nového interiéru. Na druhom nadzemnom podlaží, v častiach stien v bašte, bol zaznamenaný väčší zaujímavý nález zelenej výmaľby stien, vrátane výmaľby vnútra okenných špaliet malého okenného otvoru, pravdepodobne strieľne. Laboratórna analýza pigmentu potvrdila použitie tzv. sferulického malachitu, ktorý sa v minulosti vyrábal v Španej Doline.
Farebnosť miestnosti mohla súvisieť s doznievajúcou (módnou) tradíciou vytvárania tzv. zelených miestností, ktoré sa zachovali aj v neďalekej Banskej Bystrici. V zelenej miestnosti Thurzovho domu v Banskej Bystrici, ktorá vznikla v závere 15. storočia, bol použitý rovnaký typ zeleného pigmentu. Na rozdiel od maliarsky bohato a kvalitne prevedených religióznych námetov zdobených zelených miestností v Banskej Bystrici, steny tejto miestnosti boli namaľované len jednofarebne. Tento nález dokladá, že horný priestor v bašte sa používal aj ako významnejší obytný priestor. Pôvodné dispozičné riešenie bašty v priebehu zmien a prestavieb postupne zaniklo.
Prepojenie histórie, príjemného prostredia a komfortu
Takýto priestor vznikol v kompletne zreštaurovaných miestnostiach, nachádzajúcich sa na hornom poschodí Gizelinho domu z 19. storočia. Návrh koncepcie vnútorného zariadenia týchto priestorov navrhla historička umenia Dana Doricová. Vychádzala z potrieb nových funkcií objektu a jeho historického zaradenia. Navrhnutý bol kompletný interiérový dizajn (nábytok, dekoratívny a funkčný textil, svietidlá, drobné mobilné vybavenie kúpeľní a toaliet). Pri výbere nábytku bol zvolený výrobca, ktorý sa inšpiroval históriou, ale nevytváral priame repliky a dôraz kládol na kvalitu materiálu, prevedenia a funkčnosť. V základnom funkčnom vybavení týchto reprezentatívnych priestorov hradu prevažuje nábytok Louis Philippe.
Každý zo štyroch apartmánov je odlíšený zariadením salónov, farebnosťou tónovania nábytku a dekoratívnym textilom, ktorý tvorí jeho pomenovanie (Purpurový salón – Louis Philippe, Biely salón – Louis XVI., Zlatistý salón – empír, Zelený salón – Louis XV.).
Na druhej strane, návrh zariadenia Gizelinej sály a vstupnej Spoločenskej sály je riešený vo vzájomnej kompatibilite. Výber nábytku je zladený s výtvarnou výzdobou Gizelinej sály po reštaurovaní.
V nasledujúcom čísle novín Podbrezovan vám prinesieme ďalšiu časť seriálu, v ktorom odhalíme etapy dvadsaťročnej systematickej obnovy hradu Ľupča.