Podbrezovské železiarne nie sú len o výrobe oceľových rúr. Náročný proces predstavuje aj ich expedícia ku konečnému spotrebiteľovi. Okrem množstva administratívnych úkonov je potrebné sledovať legislatívu v jednotlivých krajinách, komunikovať s odberateľmi, dopravcami, hľadať vhodné alternatívy či plniť požiadavky zákazníkov. Nevyhnutných krokov je však ďaleko viac a nielen o nich nám porozprávala Ingrid Nágelová, vedúca odboru expedície a obchodnej administratívy.
Expedícia v našej spoločnosti je mimoriadne dôležitý, ale zároveň náročný proces. Čo všetko zahŕňa?
– Tých činností je naozaj veľa. Každá expedícia a nakládka tovaru, ktorý je pripravený v expedičnom sklade prevádzkarne, musí byť uvoľnená zákazníkom. Ak naše rúry expedujeme do skladov veľkoobchodníkov, ktorí ich ďalej predávajú svojim zákazníkom, proces uvoľňovania expedície je rýchly. Štandardne máme pre nich na sklade väčšie množstvo finálnych výrobkov a na nakládku si ich pravidelne vyberajú z niekoľkých objednávok podľa toho, čo najviac potrebujú alebo vedia najrýchlejšie zobchodovať. Najviac našich rúr takto odchádza do Poľska, Talianska, Českej republiky, Nemecka a do štátov, kde máme naše dcérske obchodné spoločnosti.
Najnáročnejšie je uvoľňovanie expedície objednávok na projekty do zámorských destinácií. Naše rúry takto putujú do Saudskej Arábie, Južnej Kórey, Spojených arabských emirátov, ale aj do Egypta a na Kubu prostredníctvom našich odberateľov zo Slovenska a Českej republiky. Špecifické je, že expedujeme len kompletne sfinalizované objednávky, čo nám určitý čas viaže skladové kapacity. Dôležitou súčasťou prípravy na expedíciu zámorských objednávok je povrchová úprava rúr UV lakom, pri presných rúrach balenie do drevených dební alebo kartón-plastu, aby sa naše rúry dostali k zákazníkovi v stopercentnej kvalite aj po niekoľkých týždňoch plavby po mori. Vo väčšine prípadov predchádza samotnej expedícii aj kvalitatívna prebierka tovaru treťou stranou – akreditovanou certifikovanou spoločnosťou, ktorú si zákazník určí.
Čo nasleduje potom?
– Po uvoľnení expedície zákazníkom nasleduje objednanie prepravy. Približne 85 percent všetkých cestných a železničných prepráv pre železiarne a aj naše obchodné spoločnosti zabezpečuje ZANINONI Slovakia. Zvyšných 15 percent prepráv si zabezpečujú samotní zákazníci. ZANINONI Slovakia zohráva v expedičnej logistike Železiarní Podbrezová významnú úlohu. Disponenti ZANINONI sú našimi najbližšími spolupracovníkmi nielen pri obstarávaní prepráv, ale aj pri plánovaní nakládky kamiónov v expedičných skladoch železiarní a riešení všetkých problémov, ktoré vzniknú počas nakládky, prepravy či vykládky tovaru u zákazníka.
Ako je to so samotnou nakládkou tovaru?
– Určite ide o najťažší proces pri expedícii aj v doslovnom význame. Nie vždy je možné naložiť kamión tak, ako si ho zákazník vyšpecifikoval, čo musíme operatívne riešiť na dennej báze. Naskladať do kamióna zväzky rúr rôznej dĺžky, hrúbky steny, určené väčšinou pre viacerých príjemcov tak, aby sa rúry nepoškodili a bolo dodržané poradie vykládok na prepravnej trase, je malá alchýmia. Veľmi si preto cením prácu kolegov z expedícií všetkých prevádzkarní. Naložený kamión, kontajner ani vagón by sa bez sprievodných expedičných dokladov k zákazníkovi nedostali. Okrem nákladného listu CMR alebo CIM je potrebné vystaviť ďalšie doklady ako sú avíza-dodacie listy, baliace listy, VGM o hrubej hmotnosti kontajnerovej zásielky, colné faktúry a rôzne osvedčenia o pôvode tovaru a jeho vyrobení na Slovensku pri vývoze tovaru mimo Európskej únie. Nemôžme zabudnúť ani na atesty, ktoré ku každej tovarovej zásielke pripravujú kolegovia z odboru riadenia a zabezpečenia kvality. S expedíciou je spojené aj množstvo ďalšej administratívy pri zabezpečovaní colného konania, avizovaní expedície a plánovaní vykládok u zákazníkov či získavaní potrebných dokladov k fakturácii.
Naše výrobky sú expedované rôznou formou dopravy. V čom sú jednotlivé dopravy (kamiónová, železničná a lodná) špecifické?
– Nikoho asi neprekvapí informácia, že na dodanie našich výrobkov zákazníkom najviac využívame kamiónovú dopravu. Vzhľadom k tomu, že naše výrobky dodávame predovšetkým na európsky trh, kamiónová doprava je najlacnejším, najrýchlejším a aj najefektívnejším riešením. Jej flexibilnosť umožňuje našim obchodným spoločnostiam naložiť na jeden kamión tovar aj pre piatich zákazníkov a každému doviezť to, čo si objednal, a to priamo do jeho skladu a bez dodatočných nákladov.
Železničná doprava je v súčasnosti efektívnym riešením len pri preprave veľkého množstva tovaru pre jedného zákazníka. Využívame ju preto najmä na prepravu oceľových blokov v ucelených vlakoch s vlastnou lokomotívou pri veľkých objednávkach nad 1 000 ton. Na prepravu rúr ju využívame len sporadicky pri zámorských objednávkach, keď potrebujeme do prístavu prepraviť väčšie množstvo rúr s dĺžkou nad 13,6 metra, ktoré nie je možné naložiť do kamióna či kontajnera. Problematický je aj časový manažment prepravy jednotlivých vagónov, kedy zo strany železníc nemáme presne určený prepravný čas. Napríklad, pri preprave tovaru do prístavu v Antverpách musíme počítať s prepravným časom minimálne 14 dní. Kamión prekoná vzdialenosť približne 1 450 km za dva dni.
V poslednom období na prepravu našich výrobkov do zámorských destinácií najčastejšie využívame intermodálnu alebo kombinovanú dopravu. Jej hlavnou výhodou je, že optimálne využíva cestnú, železničnú a lodnú dopravu a nedochádza pri nej k priamej manipulácii s nákladom, čím sa eliminuje riziko poškodenia tovaru. Kontajner, ktorý v železiarňach naložíme, prepraví kamión na terminál do Dunajskej Stredy, odkiaľ odchádzajú pravidelné kontajnerové vlaky do prístavov Brémy, Hamburg a Koper. Tam sa kontajner preloží na loď a po mori prepraví do cieľovej destinácie.
Do vzdialených destinácií sa využíva najmä lodná doprava. Kto ju zabezpečuje a koľko trvá, kým oceľové rúry zo ŽP „prídu“ do cieľa?
– V zmysle distribučnej politiky Železiarní Podbrezová predáva naše výrobky mimo európskeho kontinentu spoločnosť PIPEX Italia, ktorá si námornú prepravu zabezpečuje prostredníctvom spoločnosti ZANINONI v Taliansku. Najviac našich výrobkov na pravidelnej mesačnej báze takto prepravíme do Spojených štátov amerických, kde má PIPEX niekoľkých dlhoročných zákazníkov. Už som spomenula, že na prepravu rúr štandardných dĺžok do 13,6 metra využívame predovšetkým kontajnerové lode, ktoré prepravia tovar po mori najrýchlejšie aj najlacnejšie. Štandardne trvá kontajnerová preprava z nemeckých Brém do amerického Houstonu asi tri týždne. Ak použijeme nákladnú loď, kde sa tovar nakladá voľne na palubu lode, trvá preprava v priemere päť týždňov.
Zriedka dôjde k prípadu, že sa naše výrobky nepodarí doručiť do cieľovej destinácie z dôvodu neočakávanej udalosti. Aké sa potom realizujú kroky?
– O haváriách na cestách počúvame denne. Našťastie má spoločnosť ZANINONI Slovakia spoľahlivých dopravcov a nehody kamiónov naložených našimi výrobkami sú veľmi zriedkavé. Každý prípad poškodenia tovaru počas prepravy riešime v spolupráci so ZANINONI ako poistnú udalosť. Dopravca musí mať na tento účel uzavretú poistnú zmluvu. Celý náklad sa po nehode vždy vráti do železiarní na kontrolu, kde dôjde k vytriedeniu poškodených výrobkov. Zákazníkovi sa, samozrejme, snažíme čo najskôr poskytnúť náhradné plnenie za poškodené výrobky. Bohužiaľ, poisťovňa nemá rovnaký prístup. Niekedy si s ňou vymieňame potrebné doklady aj pol roka, kým sa poistná udalosť uzavrie.
Spomeniete aj konkrétne prípady, keď nastal problém pri doručení rúr ku konečnému spotrebiteľovi?
– Začiatkom júna tohto roka nás nepríjemne prekvapila informácia o tragickej zrážke rýchlika RegioJet s nákladným vlakom v Pardubiciach, pri ktorej zahynuli štyria ľudia. V nákladnom vlaku, smerujúcom do Brém, bolo sedem našich kontajnerov. Po informácii, že tieto kontajnery boli v druhej polovici vlaku, sme chvíľu dúfali, že naše rúry by mohli byť v poriadku. Náklad bol v kontajneri riadne zabezpečený proti posunutiu dvomi pevnými drevenými zábranami. Nakoniec sme však po obhliadke a fotodokumentácii inšpektora poisťovne PIPEXU rozhodli o vrátení všetkých siedmich kontajnerov späť do ŽP. Zrážka vlakov musela byť obrovská. Zväzky rúr v kontajneroch boli čiastočne posunuté, niektoré prerazili drevené zábrany a bol poškodený UV lak, ktorý rúry chráni pred rizikom korózie počas námornej prepravy. Kolegovia z valcovne rúr zvládli opraviť rúry s poškodeným UV lakom expresne rýchlo za necelé tri týždne po opakovanej obhliadke rúr inšpektorom poisťovne u nás v ŽP. Všetky vzniknuté náklady valcovňa rúr vyfakturovala spoločnosti PIPEX, ktorá faktúru postúpila svojej poisťovni. Koncom júla boli kontajnery s tovarom opätovne odoslané do Houstonu.
Špecifická situácia je v letných mesiacoch. Zamestnanci v mnohých krajinách čerpajú voľno aj niekoľko týždňov a aj naše sklady sú viac naplnené ako v iných častiach roka. Čo to znamená pre našu spoločnosť?
– Vzhľadom k tomu, že už viac ako rok bojujeme s poklesom dopytu po našich výrobkoch, nemali sme počas tohto leta problémy s ich uskladnením. Problematický býva najmä mesiac august, kedy naši skladníci v Taliansku, Španielsku a Francúzsku úplne zavrú svoje sklady na tri až štyri týždne. S menšími obmedzeniami dovolenkujú aj zákazníci v iných krajinách, čo nám v auguste pravidelne spôsobuje výpadok expedície približne o 20 percent. Prejaví sa to v nižších tržbách a náraste skladových zásob, keďže v železiarňach vyrábame kontinuálne a bez obmedzení aj v letných mesiacoch. September vždy preverí naše logistické schopnosti, aby sme pri expedícii zosúladili zvýšené požiadavky zákazníkov s nakladacími kapacitami v preplnených skladoch a prepravnými možnosťami dopravcov.
S akými požiadavkami alebo kuriozitami sa stretávate pri vašej práci?
– Viac ako požiadavky odberateľov či dopravcov nás prekvapujú požiadavky orgánov štátnej správy či železníc. Pre mňa je, napríklad, kuriozitou prenajímanie železničných plachiet na prepravu vagónových zásielok. Na prepravu dlhých rúr do prístavov používame plošinové vagóny. Je to požiadavka prístavov kvôli prekládke tovaru na palubu lode žeriavom. Prekrytie vagónov nie je súčasťou ceny prepravy a ako odosielateľ si železničné plachty na tento účel musíme prenajať od Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Plachty si musíme pred nakládkou vyzdvihnúť vo Zvolene a doviezť do Podbrezovej. Rovnako musíme zabezpečiť ich dovoz z prístavu naspäť do Zvolena po skončení prepravy. Okrem dohodnutej ceny prenájmu nám železničná spoločnosť fakturuje každé poškodenie plachty, čo nie je nič mimoriadne pri manipulácii v prístavoch. Sú to skryté prepravné náklady, ktoré si delíme spolu s talianskou spoločnosťou ZANINONI, ktorá námornú prepravu zabezpečuje.