Železiarne Podbrezová a.s. majú pod patronátom množstvo skladových zásob. Od malej kancelárskej sponky, cez papier, palety a tehly, sypké materiály, až po pohonné hmoty. Spolu desiatky ton materiálu, tisíce kusov rôznych drobností a stovky ďalších tovarov, ktoré sú súčasťou fungovania našej spoločnosti. Aby bol v tomto smere dostatočný prehľad, keďže nám to ukladá zákon o účtovníctve č. 431/2002 Z.z., každoročne sa k prvému októbru koná v odbore zásobovania inventúra. Ide o fyzické prerátanie a súpis všetkých zásob, materiálov na sklade, tovarov v predajniach, zásob polotovarov vlastnej výroby a ďalších. Zoznam je naozaj dlhý a vymenovať všetky položky je prakticky nemožné.
Inventúra je pomerne náročný a časovo zdĺhavý proces, ktorý vykonávajú desiatky našich zamestnancov. Je jasné, že túto činnosť nie je možné uskutočniť bez predošlej prípravy. „Začína sa už v polovici júna. Vedúca ekonomiky odboru zásobovania Ing. Danka Paučíková rozposiela na výrobné a obslužné prevádzky zoznam požadovaných zamestnancov, ktorí by sa mali zúčastniť fyzickej inventúry. Následne jednotlivé prevádzky zoznam buď odsúhlasia alebo môžu navrhovaných členov vymeniť. Vždy však musia prevádzky počet požadovaných pracovníkov na inventúru uvoľniť,“ povedal Mgr. Martin Antalík, vedúci skladového hospodárstva odboru zásobovania. Prevádzkami odsúhlasený zoznam pracovníkov fyzickej inventúry posiela vedúca ekonomiky na odbor riadenia daní a účtovníctva (Edú), kde pripravia zamestnankyne komplexný príkaz k inventarizácii v ŽP a.s., ktorý schvaľuje generálny riaditeľ ŽP a.s.
„Okrem iných bodov je súčasťou tohto príkazu aj menný zoznam predsedov, podpredsedov a členov ústrednej inventarizačnej komisie a jednotlivých inventarizačných komisií,“ doplnil M. Antalík.
Desiatky pracovníkov
Užšia príprava na inventúru sa začína v septembri. Zamestnanci skladov kontrolujú a pripravujú materiál a tovar, ktorý sa nachádza v ich sklade. „Ide predovšetkým o to, aby boli jednotlivé položky prehľadne usporiadané a boli ľahšie dostupné pre členov inventarizačnej komisie,“ povedal. Pracovníci musia počas príprav obnoviť náter mierky v sklade prísad a v betónových bunkroch pre určenie množstva jednotlivých druhov sypkých materiálov.
„V každom sklade je vypracovaný postup vykonania fyzickej inventúry. Musí byť umiestnený na viditeľnom mieste pre oboznámenie sa všetkých členov inventarizačnej komisie,“ doplnil.
Takáto veľká inventúra si vyžaduje aj zvýšené nároky na počty pracovníkov, ktorí ju vykonávajú. Za odbor zásobovania je ich približne tridsať. Okrem nich sú to aj pracovníci iných odborov a prevádzok železiarní v počte 36. Prerátania sa zúčastňujú aj skladníci. Tento rok ich bolo dvadsať. Za materiál a tovary nesú hmotnú zodpovednosť. „Počty všetkých ľudí, ktorí vykonávajú inventúru, sa blíži k číslu sto,“ poznamenal M. Antalík. Potrebné je tiež dodržanie času, aby sa všetko stihlo podľa plánu.
Priebeh inventúry
Pred samotným začiatkom inventúry predsedovia jednotlivých inventarizačných komisií vytlačia zápis o priebehu riadnej, prípadne mimoriadnej inventarizácie majetku a záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, vyplnia základné údaje pred začiatkom inventarizácie a zabezpečia podpismi skladníkov. Následne si predseda komisie vytlačí inventúrny zoznam materiálu k 1. októbru daného kalendárneho roka, ktorý sa nachádza v príslušnom sklade. Do neho postupne členovia komisií vpisujú napočítané množstvá jednotlivých materiálov. Zapísané údaje sa potom musia vložiť do systému, kde sa porovnajú s účtovným stavom. V prípade nezrovnalostí je nutné dohľadať rozdiel. „Ak je všetko v poriadku, vytlačený a podpísaný inventárny súpis, spolu s vytvoreným inventarizačným zápisom s podpismi všetkých členov komisie a zamestnancov, ktorí sú hmotne zodpovední za jednotlivé materiály, doručuje vedúcej ekonomiky odboru zásobovania a tá posiela Inventarizačný zápis na odbor Edú.“
Dĺžka je rôzna
Dĺžka trvania inventúry je stanovená v príkaze generálneho riaditeľa Železiarní Podbrezová a.s. Keďže v každom sklade je iný druh materiálu a tovaru, líši sa aj čas celkovej realizácie.
„V starom závode sú, napríklad, sklady osobných ochranných pomôcok, kancelárskych potrieb, komisionálneho predaja, technických plynov, sklad prísad alebo sklad žiaruvzdorného materiálu. Práve v poslednom menovanom sú liacie prášky, tehly, grafitové elektródy a podobné materiály, ktoré v prevažnej miere slúžia buď pre prevádzkareň oceliareň alebo, predovšetkým v čase stredných opráv, aj pre valcovňu bezšvíkových rúr,“ vysvetlil M. Antalík. V tomto prípade je nutná manipulácia prostredníctvom vysokozdvižného vozíka.
Za zmienku stojí sklad prísad. Ide prevažne o materiály určené pre prevádzkareň oceliareň na zabezpečenie nepretržitého výrobného chodu. „Nachádzajú sa tu betónové bunkre, kde sú sypké materiály. Tie musíme pomocou elektrického mostového žeriava naložiť na nákladné vozidlo a zaviezť do výsypky oceliarne. Taktiež je potrebné spomenúť sklad dreva a drevených paliet. Používajú sa ako podkladové drevo pre nakladanie tovarov do kamiónov alebo vagónov.“
V sklade olejov v novom závode býva inventúra ukončená za päť dní. Súčasťou týchto priestorov sú zásoby chemických látok, riedidiel, farieb, olejov a taktiež pohonných hmôt. V novom závode je taktiež sklad hutného materiálu, kde je inventúra ukončená rovnako za päť dní.
„Najväčší je centrálny sklad odboru zásobovania v novom závode. Je tu najviac položiek zo všetkých skladov. Inventúru vykonávame pomocou prostriedkov manipulačnej techniky. Keďže obsahuje najviac položiek, aj inventúra trvá najdlhšie, a to až štrnásť dní.“
Tohtoročná inventúra je teda za nami. Je to náročný proces, zvlášť, keď popri inventarizačných prácach musia naši pracovníci zvládať aj svoju aktuálnu prácu. „Aj touto cestou by som chcel všetkým zúčastneným zamestnancom ŽP a.s. poďakovať za skutočne dobre odvedenú prácu počas tohtoročnej inventúry,“ dodal na záver M. Antalík.