Na Slovensku vrcholí boj o budúcu podobu diaľnic. Kandidátom na novú štvorprúdovku je aj vyše osemkilometrový úsek R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča za 146 miliónov eur. Vyzerá to tak, že snaha v rámci Iniciatívy stredného Slovenska, vedenia Železiarní Podbrezová a.s., mesta Brezna a starostu obce Podbrezová „žne“ svoje prvé ovocie.
Jednou z požiadaviek Iniciatívy je nielen dobudovanie diaľničných ťahov a rýchlostných ciest, ale aj zlepšenie dopravnej situácie na cestách nižšej triedy. Stavať by sa malo začať v roku 2020. Ministerstvo dopravy však upozorňuje, že rozhodnutiu musí predchádzať analýza, ktorá by posúdila stav voľných financií. V roku 2021 sa totiž má začať aj výstavba posledného úseku D1 Turany – Hubová, ktorý je tiež kandidátom na PPP projekt a stavebné náklady sa tu odhadujú až na 900 miliónov eur. Okrem toho by v rovnakom období mali byť pripravené na výstavbu diaľnice pri Prešove a Kysuckom Novom Meste, ktoré sú súčasťou medzinárodných dopravných koridorov.
Pokračovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče by bolo prvým krokom k prepojeniu Banskej Bystrice popod Donovaly, až do Ružomberka k severnej diaľnici D1. R1 do Slovenskej Ľupče by pomohla regiónu, konkrétne vodičom smerujúcim z Podbrezovej, Brezna a celého Horehronia.
Ak by R1 bola predĺžená do Slovenskej Ľupče, jej ďalšie pokračovanie odtiaľ je zatiaľ nedohľadne. V Slovenskej Ľupči sa má rýchlostná cesta stočiť smerom na sever a zamieriť na Donovaly. V úseku zo Slovenskej Ľupče do Korytnice má vzniknúť tunel Hradište s dĺžkou 8 385 metrov. Celkovo na prepojení Banskej Bystrice s Ružomberkom je potrebné preraziť 11,7 kilometra tunelov.
Dĺžka naplánovanej rýchlostnej cesty medzi Slovenskou Ľupčou a diaľnicou D1 je 43,2 kilometra. Trasa rýchlostnej cesty povedie cez mimoriadne členité prostredie.
Horský priechod spôsobuje problémy najmä nákladnej doprave pre prudké stúpania a klesania. V zimných mesiacoch sa vodiči musia vyrovnať s častým snežením, ktoré komplikuje dopravu. V prípade nehôd je polícia nútená horský priechod uzatvárať.
Podľa odhadov výstavba prepojenia Banskej Bystrice s Ružomberkom môže stáť približne jednu miliardu eur. Tieto finančné prostriedky aktuálne štát k dispozícii nemá. Nové finančné zdroje z Európskej únie bude Slovensko môcť čerpať od roku 2021. Prepojenie týchto dvoch miest sa však nachádza v diaľničných prioritách aktuálnej vlády. Príprava niektorých úsekov je v počiatočných fázach. Dve časti R1 medzi Ružomberkom a Korytnicou sú v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Horehroniu by výrazne pomohol aj obchvat Podbrezovej, ktorý však čaká na spracovanie projektu a taktiež na posúdenie vzhľadom na životné prostredie a majetkoprávne vysporiadanie. Na problematike sa intenzívne pracuje.