Akciová spoločnosť ŽIAROMAT Kalinovo je tradičný výrobca žiaruvzdorných materiálov s históriou siahajúcou až do roku 1890. K výrobe žiaruvzdorných výrobkov ju predurčuje bohatý výskyt žiaruvzdorných ílov v lokalite Ipeľskej kotliny a v minulosti tiež geografická blízkosť viacerých spracovateľov železnej rudy a rúd neželezných kovov. Dnes je ŽIAROMAT a.s. moderným výrobcom so širokým sortimentom výrobkov zahŕňajúcim šamotové stavivá, MgO-C stavivá a hmoty, žiaruvzdorné hmoty, žiarobetóny, žiarobetónové prefabrikáty a syntetické trosky.
O minulom roku, prognózach, cieľoch a prioritách sme sa rozprávali s Jozefom Ďurianom, generálnym riaditeľom akciovej spoločnosti ŽIAROMAT Kalinovo.
Rok 2024 je za nami a prakticky z každej strany znejú hlasy, aký bol náročný. Ako ho hodnotíte z pohľadu vašej spoločnosti?
– Do histórie ŽIAROMAT-u sa uplynulý rok zapíše ako jeden z najťažších a mimoriadne dynamických. Naštartovali sa viaceré zmeny a opatrenia. Samozrejme, kľúčové opatrenia smerovali do oblasti riadenia nákladov v najväčších nákladových položkách. Snažili sme sa udržať nákladovú konkurencieschopnosť. Boli prijaté rozhodnutia v personálnej oblasti. Na jednej strane kumulovaním pracovných činností a na druhej strane oživením stavu zamestnancov o „mladú krv“.
Aké sú vaše prognózy na rok 2025? Je šanca, že sa situáciu na trhu aspoň mierne zlepší?
– Neočakávam zlepšenie situácie na trhu v prvom polroku, ale dúfam v zlepšenie v tom druhom. Verím, že ak sa situácia na oceliarenskom a hutníckom trhu v Európe bude zlepšovať, situácia v ŽIAROMAT-e sa postupne bude dostávať do normálu. Vnímame viaceré nové obchodné príležitosti, ktoré by nám výrazne zlepšili hospodársku situáciu. Takže vidím šancu pre ŽIAROMAT.
Aké sú vaše ciele a čo bude prioritou v aktuálnom roku?
– Cieľ je jednoduchý. Dať ľudom v regióne prácu. Preto absolútnou prioritou pre rok 2025 je prežiť a stabilizovať hospodársku situáciu. Jednoducho povedané – získať objednávky, aby sa výroba dostala čo najbližšie k svojej efektívnej kapacite. Sú rozpracované ciele pre obchodný úsek so zameraním na zvyšovanie podielov na zákazníkovi predajom tradičných aj nových produktov. Tiež pracujeme na zvyšovaní trhového podielu vyhľadávaním príležitostí preniknutia na nové produktové aj geografické trhy. Ďalšie priority smerujú do vnútra firmy, naďalej budeme pokračovať v efektívnejšom riadení nákladov. Nebude to ľahký rok. Bude si vyžadovať viac úsilia ako doteraz, budeme musieť byť dôslednejší, zodpovednejší aj pozitívnejší.
Čím žijete v týchto dňoch?
– Ukončovaním minulého roka, plánovaním toho aktuálneho a najmä žijeme pracovnými stretnutiami, predovšetkým s odberateľmi a dodávateľmi, a to nielen s tradičnými. Máme záujem oživovať staré vzťahy, ale ísť aj do nových vzťahov a partnerstiev.
Čo prajete kolegom a čitateľom do nového roka?
– Želám im 365 šťastných dní. Bez zdravotných problémov, bez konfliktov a bez stresu.