Napriek zdražovaniu zostáva cena jedla do limitu nezmenená

 

Každý zamestnanec má nárok na jedno jedlo v cene 1,02 eura za každú odpracovanú zmenu. Výsledkom súčasnej ekonomickej situácie je enormné zvyšovanie cien vo všetkých oblastiach nášho života. Zdražovanie pociťuje každý jeden z nás. Či už ide o potraviny, pohonné hmoty, energie alebo stavebný materiál, rozhodne musíme načrieť hlbšie do našich vreciek. Aktuálny negatívny vývoj neobchádza ani našu spoločnosť. O rekordných cenách za energie sa hovorí už od minulého roka. Nehovoriac o vstupných materiáloch či ďalších nákladoch.

Zdražovanie v plnej sile pociťuje aj spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o., dodávajúca stravu pre našich zamestnancov. Podľa jej riaditeľky  Ing. Jany Kohútovej prakticky neexistuje surovina, ktorej cena by sa nevyšplhala smerom nahor, niekedy aj o niekoľko desiatok percent. „Súčasná situácia nie je priaznivá, zvýšené ceny evidujeme denne za mäso, ryby, olej, zemiaky, zeleninu, cestoviny, ale aj za plastové obaly na jedlo či informačné štítky,“ vysvetlila. Ako ďalej doplnila, nepriaznivá situácia je aj v oblasti energií. „Ich ceny sa zvyšujú dlhodobo. Len pre zaujímavosť, minulý rok sme za elektrickú energiu zaplatili v preddavkoch približne 80-tisíc eur. Ale zďaleka nešlo o konečnú sumu. Od dodávateľa  nám bol doúčtovaný nedoplatok vo výške približne 20-tisíc eur, a to sú obrovské čísla,“ doplnila J. Kohútová, pričom podotkla, že nárast cien evidujú aj za dodávku tepla, čistiacich a dezinfekčných prostriedkov či tovarov ponúkajúcich v jednotlivých kantínach. Upozornila, že ide o celosvetový trend a nedá sa nijakým spôsobom ovplyvniť.

Je teda logické, že nárast cien pocíti v konečnom dôsledku aj spotrebiteľ, v tomto prípade zamestnanec Železiarní Podbrezová a všetci klienti využívajúci služby spoločnosti ŽP Gastroservis, s.r.o. „Nie sme v jednoduchej situácii. Keď zrátame všetky naše náklady, na aktuálnych cenách nemôžeme zostať. Je potrebné  pristúpiť k ich zvýšeniu,“ povedala riaditeľka.

Cena jedla do limitu sa nemení

Pozitívom na celej situácii ale je, že cena dotovanej stravy za jednu pracovnú zmenu sa nemení. Čiže každý zamestnanec má nárok na jedno jedlo v cene 1,02 eura za každú odpracovanú zmenu (najmenej 4,5 hodiny). Teda rovnako, ako tomu bolo doteraz. Ponechať stanovenú cenu môže spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o. vďaka podpore Železiarní Podbrezová, ktoré zvyšné náklady pokryjú zo zákonných sociálnych nákladov a sociálneho fondu. Ide o ústretový krok smerom k zamestnancom. „Oceňujem a ďakujem materskej spoločnosti za toto rozhodnutie. Verím, že stravníci ho budú vnímať pozitívne v tejto neľahkej ekonomickej situácii,“ povedala J. Kohútová.

Jedinou zmenou je skutočnosť, že sa zvyšuje cena za jedlo nad limit, teda jedlo, ktoré bolo odobraté nad počet odpracovaných zmien v danom mesiaci. To znamená, že stravník zaň zaplatí po novom 5,70 eura. Pôvodná cena sa tak zvyšuje o tridsať centov.

Zdražovanie bude zrejme pokračovať

Ďalší vývoj cien na trhu je ťažké predpovedať. K zlacňovaniu pravdepodobne nedôjde. Skôr existuje predpoklad, že ceny vstupných surovín a energií budú aj naďalej rásť.

„Nevieme, čo môžeme očakávať. Situácia sa rýchlo mení a niekedy ani nestihneme prepočítať náklady a už sú ceny zasa vyššie. Teraz viem s istotou povedať, že dodávatelia energií nás po 15. februári budú informovať o  predpokladaných cenách na ďalšie obdobie a nižšie  určite nebudú,“ vysvetlila J. Kohútová.

Zvyšuje sa len cena za jedlo odobraté nad počet odpracovaných zmien v mesiaci.Spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o. musí teda operatívne riešiť situáciu na trhu a všetko kalkulovať tak, aby fungovala bez väčších strát a aby stravníci dostávali jedlo v požadovanom množstve, váhe a kvalite.

„Všetci naši zamestnanci  robia maximum, aby boli klienti spokojní. Aj my robíme nechtiac chyby, no vždy sa budeme snažiť pracovať najlepšie, ako vieme,“ povedala.

Pri súčasnom vývoji cien a ekonomickej situácii v spoločnosti, ŽP Gastroservis, s.r.o. vykonáva len  nevyhnutné opravy vo svojich prevádzkach. „Všetky naše zariadenia sú neustále používané. Preto je logické, že sa opotrebúvajú a potrebujú bežné opravy.  Riešime to na dennej báze, a často nejde o jednoduché výkony.“

V spoločnosti ŽP Gastroservis, s.r.o. okrem toho bojujú nielen s neustálym rastom cien, ale i s nedostatkom zamestnancov, najmä z dôvodu súčasnej pandemickej situácie. „Keďže náš kolektív je prevažne ženský, ženy čerpajú „PN“  nielen pre svoju chorobu, ale aj „OČR“ z dôvodu choroby detí. Takže riešime rôzne personálne úlohy, zamestnancov presúvame na jednotlivé pracoviská  tak, aby nebola nijakým spôsobom ohrozená prevádzka. Práca pri poskytovaní služieb v tomto období je  náročná činnosť, ale verím, že sa situácia zlepší a prejdeme do priaznivejšieho obdobia,“ vyslovila nádej J. Kohútová.

Súčasné ťažšie obdobie je zároveň veľkou výzvou. V spoločnosti ŽP Gastroservis, s.r.o. neustále prízvukujú, že urobia maximum pre spokojnosť stravníkov. Všetci, vrátane vedenia spoločnosti, pozerajú do budúcnosti s nádejou na ustálenie situácie. Rok 2022 má pred sebou ešte necelých jedenásť mesiacov. Čo nám prinesú, ukáže až čas.