Spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o., ktorá zabezpečuje stravovanie v našich železiarňach, opätovne apeluje na všetkých zamestnancov a návštevníkov jednotlivých kantín, aby dbali na dodržiavanie objednávania jedla a urobili tak najneskôr deň vopred. Neustále totiž pribúda ľudí, ktorí prichádzajú do stravovacích zariadení a vypýtajú si jedlo bez objednania – „na voľno.“
Keď príde do jedální niekoľko stravníkov bez predošlej objednávky, je to akceptovateľné. Ak ich je však tretina zo všetkých počas dňa, situácia sa stáva neúnosnou. Kuchári nevedia, koľko majú reálne porcií uvariť a aké množstvo rozdeliť do kantín tak, aby bola strava každému vydaná. Je to náročné aj pre zamestnankyne kantín, ktoré musia na čítacích jednotkách priebežne kontrolovať množstvo už odobratých jedál. Ide o zbytočne zložitý proces, ktorému sa dá jednoduchým spôsobom predísť. Stačí byť len viac kolegiálny, ústretovejší a pozornejší.
„Počet stravníkov, ktorí prichádzajú po jedlo „na voľno,“ neustále narastá a dnes tvoria asi 30 percent zo všetkých. Je to veľké číslo a pre našu spoločnosť je náročné odhadnúť, koľko ľudí príde v daný deň do kantíny a bude chcieť jedlo bez objednania,“ povedala Ing. Jana Kohútová, riaditeľka spoločnosti ŽP Gastroservis, s.r.o.
Hoci si zamestnanci môžu byť istí, že nezostanú hladní, určité pravidlá by mali dodržiavať. Pri takom množstve jedál iná možnosť ani neexistuje. „Rozumieme, keď si niekto nestihol obed objednať dopredu, prípadne musel zostať pracovať nadčas alebo zobral za niekoho zmenu. V tejto covidovej dobe je to v poriadku. Ale ak niekto prichádza k okienku bez objednania denne a ešte je nespokojný, že nedostal jedlo, na ktoré mal chuť, to mi príde neférové,“ pokračovala J. Kohútová.
Stravníci si môžu jedlo objednať do 13. hodiny, deň vopred. Niektorí žiadali, aby mohli tento krok realizovať aj neskôr. Lenže táto možnosť nie je reálna.
„Musíme vykalkulovať každé jedno jedlo a vyskladniť suroviny zo skladu. Mäso v sklade je pod-chladené, ale aj mrazené. Následne je potrebné všetky suroviny prichystať, a potom variť. Nie je to ako doma, že si rozmyslíte, čo idete variť a hneď sa do toho pustíte. Pripravovať jedlo pre stovky ľudí vyžaduje istý proces, postupnosť, administratívu, prísnu hygienu a ďalšie kroky. A aj naši zamestnanci majú určitú pracovnú dobu, počas ktorej musia všetky tieto úlohy splniť,“ upozornila.
Burza sa osvedčila
Spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o., spolu s vedením akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová, preto hľadá čo najvhodnejšie riešenia k maximálnej spokojnosti stravníkov. V minulom roku bola spustená burza. Ak stravník v niektorý deň nemá možnosť ísť po jedlo, aj keď si ho objednal, môže ho ponúknuť inému zamestnancovi v elektronickom systéme.
„Tento nápad sa osvedčil. Jedlo sa v ponuke na burze rýchlo minie a hneď je záujemca, ktorý si ho objedná. Preto chcem ľudí povzbudiť, aby sa nebáli dopredu objednávať. V prípade, ak pokrm nebudú chcieť, môžu ho ponúknuť na burzu a tam sa určite nájde stravník, ktorý si ho vyberie. Burzu sme spustili aj v škole. Študenti skúmali, rozmýšľali, ale napokon sa novinka uchytila aj tam,“ povedala.
Dodržiavajte harmonogram
Spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o. má v súčasnosti od 1500 do 2000 objednávok denne. „Najmenej stravníkov je v pondelok, pretože sú rôzne školenia, služobné cesty či porady. Ale opäť sa dostávame do situácie, že v tento deň prichádza najviac ľudí po jedlo „na voľno.“ Vzniká potom zbytočná nervozita. Zamestnanci si totiž zvykli, že stravu si neobjednajú, ale aj tak ju dostanú. Lenže toto nie je správna cesta,“ upozornila J. Kohútová.
Následne pripomenula aj harmonogram nástupu zamestnancov do stravovacích zariadení, o ktorom sme písali v čísle 5 novín Podbrezovan. „Najmä v ranných hodinách a cez víkend je situácia náročná a do kantíny príde naraz veľa ľudí. Naše ženy nemajú šancu všetko stíhať. Čiže vydávať teplú stravu na tanier, balené jedlo, predávať doplnkový sortiment a ešte aj potvrdzovať vrátený príbor a obsluhovať umývačky riadu. Aj v tomto prípade prosím o toleranciu a dodržiavanie harmonogramu.“
Ponuka bagiet
Spoločnosť ŽP Gastroservis, s.r.o. sa neustále snaží vyhovieť všetkým zákazníkom, preto prišla s ďalšou novinkou. Zamestnanci, ktorí zostávajú v práci dlhšie ako osem hodín a už nechcú ďalšie varené jedlo za príslušnú zmenu, majú možnosť vziať si so sebou bagetu ako náhradu za varený pokrm (jeden balík obsahuje dve obložené bagety, zabalenú podchladenú polievku a pečivo).
„Bagety pripravujeme zväčša trikrát v týždni. Pracovníci si ju môžu kúpiť v jednotlivých kantínach. Ide o rozšírenie sortimentu a táto ponuka sa stretla s pozitívnym ohlasom najmä u zamestnancov v poobednej a nočnej zmene,“ doplnila J. Kohútová.
Stravovanie v našej spoločnosti je nepretržitý proces a kolobeh. Od objednávky, kalkulácií, vyskladnenia, prípravy až po výdaj stravy. Ide o postupnosť, ktorú je potrebné dodržiavať, aby zbytočne nevznikala nervozita, všetko sa včas stíhalo a bolo zvládnuté bez problémov.
„Chceme, aby bol každý náš zákazník spokojný. Preto ich aj touto cestou ešte raz prosím, aby v rámci plynulého a bezproblémového vydávania stravy dodržiavali stanovené pravidlá. Uľahčí to nielen samotnú prípravu, ale aj výdaj hotového či baleného jedla,“ dodala v závere riaditeľka spoločnosti ŽP Gastroservis, s.r.o.
Objednávka jedla:
– priamo v kantínach,
– cez intranet,
– internetom cez počítač alebo mobil.