Zimná sezóna na Táľoch pokračuje a hoci nás príroda snehovou nádielkou príliš neobdarovala, lyžovačka pod končiarmi Nízkych Tatier je stále výborná. Zásluhu na tom majú i zamestnanci akciovej spoločnosti Tále, ktorí denne upravujú svahy, aby si pobyt na horách vychutnali všetci návštevníci.
Príprava zjazdovky je pritom náročný proces. Zvlášť v období, keď teploty atakujú rekordy a počasie pripomína skôr jeseň, prípadne skorú jar, než druhý zimný mesiac. Ján Šomodi, ktorý sa o svahy na Táľoch stará už takmer dve desaťročia, hovorí o výrazne teplej zime. Napriek tomu ho teší, že sa ešte stále dá lyžovať a snehu je dostatok. Pripomenul však, že ak majú byť svahy v dobrej kondícii, je nevyhnutné sa o ne precízne starať. Pásové stroje na úpravu snehovej pokrývky sú preto v dennej permanencii. Zjazdovku je totiž dôležité vyhladiť od jej začiatku až po vrchol.
Skúsený ratrakár a jeho dvaja kolegovia využívajú pri práci rokmi nadobudnuté skúsenosti. Vedia, ako niekoľkotonové zariadenie ovládať a čo je potrebné, aby bol konečný výsledok čo najdokonalejší. „Kvôli teplému počasiu máme v tejto sezóne takmer stále tzv. firnový, čiže jarný sneh, ktorý je veľmi ťažký na údržbu. Snežné pásové vozidlo má určitú váhu, preto nedrží tak stabilitu. Robíme však všetko, čo je v našich silách, aby si každý u nás užil čo najlepšiu lyžovačku,“ povedal J. Šomodi.
Nové prvky
Práca v ratraku má počas zimy takmer rovnaký charakter. Každý deň je potrebné naštartovať stroje a začať s niekoľkohodinovou úpravou. Zamestnancov strediska na Táľoch teší, že majú od začiatku tohtoročnej zimnej sezóny silného pomocníka – úplne nový pásový stroj značky Kässbohrer. Už na prvý pohľad je modernejší a výkonnejší ako jeho starší predchodcovia.
„Nový stroj nahradil pôvodný, ktorý nám slúžil dvadsať rokov. Odvtedy sa technológia výroby výrazne zmenila. Pribudli nové prvky, automatizácia, zariadenia majú v sebe viac elektronických prvkov a aj ovládanie je o niečo iné. Hoci sú mašiny v podstate rovnaké, najnovší prírastok je výkonnejší. Má 8,9-litrový motor a výkon 320 kilowattov. Navyše, stavaný je na väčšiu záťaž, zmenená je i fréza, pásy, podvozok a veľa ďalších komponentov,“ ukazuje J. Šomodi na ligotajúcu sa červenú krásku.
Pravidelná starostlivosť
Skúsený šofér má na pásových strojoch najazdené tisíce hodín, preto vie porovnávať, ako sa obsluhovali kedysi a ako je to dnes.
„Z pohľadu laika sa môže zdať, že vozidlá za tie roky prešli len kozmetickými úpravami. Ale nie je to tak. Vynovených prvkov je mnoho. Pomáhajú nám pri obsluhe a pohybe v náročnom teréne,“ pokračoval.
Riadiť ťažké mechanizmy si okrem skúseností vyžaduje obozretnosť, šikovnosť a v neposlednom rade odvahu. No nie je to len o jazdení po svahu, ale i o pravidelnom servise. „O stroje sa musíme pravidelne starať. Vykonávame kontroly na dennej, týždennej alebo mesačnej báze. Za tie roky vieme, čo je nevyhnutné, aby boli pripravené na ďalšiu sezónu. Veľa vecí dokážeme urobiť sami, ale na diagnostické práce je potrebný špecializovaný servis,“ dozvedáme sa. Okrem toho je pri nových strojoch potrebné zaškolenie. Navyše, s koncom zimy prichádza i posezónna prehliadka. „Ihneď po skončení sezóny vymeníme všetky potrebné prevádzkové tekutiny, stroje prejdú kontrolou a na leto putujú do garáže,“ doplnil.
Zvýšené požiadavky
Ján Šomodi zažil na Táľoch výdatné i slabé zimy, vrtochy počasia, ale zároveň je svedkom, ako sa zvyšujú nároky lyžiarov. Aby všetkých uspokojili, musia poskytovať adekvátne služby. K tomu je nevyhnutná aj samotná obnova vozového parku.
„Súčasní lyžiari majú úplné iné požiadavky ako tomu bolo v minulosti. Chcú mať rovný terén a ideálne je, keď je sneh ako menčester. Aby sme ich požiadavky dokázali splniť, potrebujeme vybavenie, s ktorým sa pracuje jednoducho. Len vďaka tomu dokážeme docieliť výsledný efekt,“ pokračoval jeden z najdlhšie slúžiacich zamestnancov v rezorte Tále a dodal: „Kúpa nového pásového ratraku nás všetkých potešila. Opäť sme skvalitnili poskytované služby a môžeme tak denne pripravovať svah pre všetkých milovníkov lyžovania. Touto cestou ďakujem akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová, že náš vozový park je bohatší o tento krásny a najmä výkonný stroj, ktorý znamená nielen zvýšenie komfortu pri obsluhe, ale i šetrenie nákladov na jeho údržbu.“
Lyžujte na Táľoch výhodnejšie
Zimná sezóna v stredisku Tále je v plnom prúde a milovníkov lyžovania čakajú veľmi dobré snehové podmienky. Parádnu lyžovačku za zvýhodnenú cenu môžu využiť aj zamestnanci akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová a jej dcérskych spoločností. K dispozícii majú totiž zľavnené lístky. Môžu si ich zakúpiť v pokladniach starého alebo nového závodu, pričom lístok na 15 jázd stojí 25 eur. Platiť na mieste nemusíte, suma vám bude strhnutá z výplaty. Len pre doplnenie informácií, pokladňa v starom závode je otvorená v utorky, štvrtky a piatky a pokladňa v novom závode v riaditeľskej budove je otvorená v pondelky a stredy, obe od 7.30 do 15. hodiny.