Pásový žeriav (evidenčné číslo 199), ktorý je využívaný v šrotovom poli Piesok, prešiel v uplynulých týždňoch generálnou opravou. Na stroji s nosnosťou 36 ton boli odstránené viaceré nedostatky. Žeriav slúži akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová od roku 1977. Servis vykonala firma ND LOR Uničov, a.s.
„Oprava sa začala 2. augusta a bola ukončená úradnou skúškou 6. októbra. Predošlá generálna oprava sa uskutočnila v roku 2015,“ informoval Ivan Strigáč, prevádzkový technik zdvíhacích zariadení v prevádzkarni oceliareň.
Pásový žeriav slúži na vysypanie a drvenie trosky zlievanej z pece EAF do bulerov. Bulere sú koľajovou dopravou prevážané z oceliarne na šrotové pole Piesok. Následne sú z vagónov odobraté žeriavom, ktorý z nich vyklopí zliatu sformovanú trosku, familiárne nazývanú bonbón. Potom už dochádza k jej drveniu pomocou veľkého závažia uchopeného magnetom, ktorý je zavesený na háku kladnice na konci ramena.
Zistili aj ďalšie poškodenia
Počas generálnej opravy realizovali pracovníci spomínanej firmy viacero úloh. „Prvou bola kompletná demontáž ústrojenstva mechanickej časti strojovne. Demontované časti boli žeriavom vykladané na pripravené palety. Takto odľahčenú strojovňu bolo možné nadvihnúť žeriavom Felbermayr (nosnosť 130 ton) spolu so žeriavom našej spoločnosti (nosnosť 40 ton). Podvozok sme vytiahli za pomoci buldozéra, ktorý je využívaný na tlačenie podrvenej trosky k metalseparátoru. Druhou úlohou bol samotný podvozok. Ten sme rozobrali a vymenili všetky poškodené a značne opotrebované časti pre pojazd i otoč,“ pokračoval I. Strigáč.
Pri demontáži jednotlivých častí boli zistené značné poškodenia a bola nevyhnutná ich výmena. „Konkrétne išlo o ozubený veniec otoče s kráľovským hriadeľom. Zároveň sme sa rozhodli pre generálku zdvihovej a otočovej prevodovky. Tieto poškodenia sa nedajú pred demontážou vyšpecifikovať. Všetky nepredpokladané problémy spojené s opravou sme ale vyriešili včas,“ vysvetlil.
Doplnili bezpečnostné prvky
Okrem generálnej opravy boli na žeriav doplnené aj nové bezpečnostné prvky – signalizácia zasunutého pastorku zdvihu ramena, ale aj automatická brzda otoče pásového žeriavu. Pri výpadku elektrickej energie bolo otoč možné zabrzdiť len mechanicky. Vďaka novým prvkom sa obsluhe zvýši bezpečnosť pri práci.
Úkony na generálnej oprave boli náročné, pričom ich značne spomaľovali poveternostné podmienky.
„V septembri bolo veľa daždivých dní, preto sme práce v exteriéri vykonávali obmedzene. Napriek tomu bol termín dodržaný a všetky úlohy sme stihli včas splniť.“
Okrem externej firmy sa do realizácie opráv zapojili i pracovníci elektroúdržby Železiarní Podbrezová a.s., pod vedením majstra Michala Vojenčiaka. „Menili hlavný prívod napájania žeriava, odpájali a zapájali elektromotory a spolupracovali pri oživení,“ doplnil I. Strigáč.
Zgenerálkovaný žeriav dočasne nahradil žeriav s evidenčným číslom 143. Hoci má nosnosť 25 ton, teda o viac ako desať ton menej v porovnaní so žeriavom 199, po prijatí opatrení zvládol sypanie aj drvenie. Na rok 2023 je navrhnutý do plánu generálnych opráv.
Niekoľkotýždňová oprava bola mimoriadne náročná. Naša spoločnosť si od nej sľubuje šetrenie nákladov na údržbu. „Poruchy sa v poslednom období vyskytovali pravidelne, preto bola generálna oprava nevyhnutná. Sme radi, že žeriav bude po generálke aj naďalej slúžiť, a to bez nutnosti ďalších opráv a tým aj investícií,“ dodal I. Strigáč.