Peter Gernic: Uľahčiť nástup a stabilizovať sa v novej pozícii mi pomohli kolegovia

V lete minulého roka došlo k zmene na pozícii vedúceho prevádzkarne centrálna údržba. Jaroslav Romančík odišiel do predčasného starobného dôchodku a na jeho miesto zasadol Peter Gernic, ktorý pracuje v podbrezovských železiarňach takmer trinásť rokov. Za ten čas prešiel viacerými pozíciami a dnes stojí na čele jednej z najväčších prevádzkarní našej akciovej spoločnosti.

Ako hodnotí prvý polrok v novej funkcii? Aké úlohy ho čakali po nástupe a aké sú jeho priority do nasledujúceho obdobia? Nielen na tieto otázky odpovedá v rozhovore.

Poďme úplne na začiatok. Aká bola vaša cesta pracovnými pozíciami v podbrezovských železiarňach od vášho nástupu do podniku až po vedúceho prevádzkarne centrálna údržba?

– Hneď po vysokej škole v roku 2009 som pracoval v podniku na výrobu dielcov Drevo domov. Ďalšou zastávkou bola firma KOBOK, kde som začínal ako robotník, čo doteraz považujem za skvelú školu, ktorou by mal prejsť každý inžinier. Ukončil som tam svoje pôsobenie ako vedúci kvality v roku 2012. Zo strany železiarní prišla ponuka na pracovnú pozíciu konštruktér strojov a zariadení. Keďže išlo o oblasť, ktorá ma bavila, neváhal som, a po dohode s predchádzajúcim zamestnávateľom som nastúpil do podbrezovských železiarní. Odvtedy som celý čas strávil v centrálnej údržbe. Prešiel som pozíciami konštruktér, technik strojnej údržby a prevádzkovo-technický zamestnanec strojnej údržby v prevádzkarni oceliareň a pred terajšou pozíciou som pracoval ako vedúci prevádzkových strojných údržieb.

Máte za sebou prvý polrok v pozícii vedúceho prevádzkarne centrálna údržba. Ako by ste ho zhodnotili?

– Ohľadom hodnotenia vždy pripomínam, že na to sú druhí, ktorí by ma mali hodnotiť. Ale celkovo to môžem zhrnúť ako náročnú pozíciu, v náročnom období, našťastie s fungujúcim tímom ľudí po mojom boku.

S čím ste sa za toto obdobie museli najviac popasovať?

– V čase môjho nástupu bola v železiarňach realizovaná optimalizácia počtu zamestnancov. Išlo o zložitý proces hľadania optimálneho počtu pracovníkov pre vykonávanie procesov a činností, v našom prípade pre zefektívnenie práce údržby. To bolo určite najnáročnejšie, ale celý rok 2024 bol nesmierne ťažký z dôvodu nižšieho objemu zákaziek. Z môjho pohľadu to tak vôbec nemuselo byť, ale nerád sa vyjadrujem k politike, a preto pri „ale“ skončím…

Aká bola vaša priorita po nástupe do novej funkcie, respektíve, na čo ste sa chceli primárne zamerať?

– Rád by som dal odpoveď na prediktívnu údržbu, ale, ako som spomenul, hneď po nástupe bolo nutné zamerať sa na optimalizáciu zamestnancov v jednotlivých strediskách. Musel som sa rýchlo zorientovať v povinnostiach, v prevádzkarňach boli v plnom prúde prípravy na stredné a generálne opravy a investičné akcie. Našťastie, v údržbe máme kolektív zamestnancov, ktorí sa vedia stmeliť a pracovať ako jeden tím, a preto mi uľahčili môj nástup a stabilizáciu v tejto funkcii.

Bolo náročné „nasať“ celú agendu a všetky úlohy, ktoré pod vašu funkciu spadajú?

– Určite to bolo náročné a aj bude, ale som zvyknutý „vysúkať si rukávy.“

Prevádzkareň centrálna údržba je jedna z najväčších v ŽP a.s. a ako ste naznačili, pravidelne musíte riešiť personálnu otázku. Aká je momentálna u vás situácia?

– Bohužiaľ, je to podobné ako u väčšiny zamestnávateľov, a to nielen na Slovensku. Takisto čelíme výzvam, ako je odliv mozgov a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Nedostatok technických pracovníkov a odborníkov je problém, ktorý trvá už dlhšie obdobie. Údržba je mylne degradovaná len do pozície zamastených rukavíc, montérok a práci so skrutkovačom alebo kladivom. Údržbár ale potrebuje strojom a zariadeniam rozumieť a musí sa orientovať v elektrotechnickej či strojárskej problematike. Aj keď je v poslednom období viditeľné oživenie a malé zlepšenie kvality uchádzačov o zamestnanie, máme spolu s personálnym úsekom ešte na čom pracovať.

Čo bude pre vás prioritou v najbližšom období, napríklad do konca roka?

– Aby si firma udržala výkonnosť, vedenie spoločnosti aj naďalej pokračuje v podpore investícií do nových liniek a modernizácie technológií. Centrálnu údržbu a aj ďalšie prevádzkarne a odbory preto čakajú náročné projekty. Tak, ako sa mení svet okolo nás, mení sa aj údržba a našou budúcnosťou je prediktívna údržba, na ktorú sa chceme postupne spolu s kolegami zamerať.

V závere niečo málo z vášho súkromia. Keď nie ste v práci, čomu sa najradšej venujete?

– Mám dve malé deti, pri ktorých je každý deň dobrodružstvo a skvelú manželku, ktorá si prečíta aj tieto noviny. Takže jednoznačne rodine.