
V marci tohto roku bola v areáli starého závodu do prevádzky uvedená automatizovaná, samoobslužná váha, ktorá slúži na interné váženie vozidiel s prísadami pre prevádzkareň oceliareň, vývoz odpadov na skládky a v neposlednom rade pre externé váženie nakládky kontinuálne odlievaných oceľových blokov. V septembrové víkendy bola do prevádzky uvedená aj samoobslužná váha v novom závode. Softvér pre váhy bol vyvinutý v spolupráci s dcérskou spoločnosťou ŽP Informatika s.r.o.
Na základe zvyšujúcich sa požiadaviek na organizáciu a expedíciu rúr bol v minulom roku otvorený automatizovaný sklad rúr – AS3 v starom závode. Vzhľadom k tomu, že sa tým zvýšil počet vážení pre nakládku, bola váha v starom závode plne vyťažená. Bolo nutné uvažovať o novom, rýchlejšom a modernejšom systéme. Vo vedení spoločnosti bolo rozhodnuté o umiestnení novej automatizovanej váhy v starom závode a neskôr aj v novom závode. Prevoz interných materiálov bol tak výrazne zjednodušený.
Viac o príprave a fungovaní váh nám povedala Mgr. Zuzana Karaková, vedúca referátu vstupnej kontroly:
– Samoobslužné váhy slúžia hlavne pre vnútropodnikové potreby ŽP a.s. Otvorením skladu AS3 sa v priestoroch starého závodu, pri vážení, tvorili kolóny. Spočiatku sa uvažovalo o opravení staršej váhy pri zásobovaní, v starom závode. Vo vedení však bolo rozhodnuté o novej automatizovanej váhe. Softvér bol vyvinutý v spolupráci so ŽP Informatika s.r.o. a váha funguje na nasledovnom princípe:
Pri vážení vozidiel v rámci ŽP a.s., ktoré vyvážajú rôzne druhy odpadu na skládky alebo prísady pre prevádzkareň oceliareň, musí šofér disponovať dokladmi pre interné váženie, ktoré sa vypisujú v informačnom systéme príslušnej prevádzkarne alebo odborného útvaru. Do systému je potrebné naviesť evidenčné číslo vozidla, označenie prívesu a materiál, ktorý je prevážaný. Vodič si následne z informačného systému vyberie príslušný doklad a uskutoční sa váženie.

Výrazne sa tak skrátil čas váženia, pretože predtým to fungovalo tak, že vážnik musel sám naviesť vozidlo do systému, odvážiť ho prázdne a následne aj plné. Okrem vnútropodnikových potrieb slúži samoobslužná váha aj pre nakládky kontinuálne odlievaných blokov pre tuzemsko a Českú republiku. Váha v starom závode je prístupná len do 18. hodiny, takže ak bola nakládka realizovaná neskôr, vodič musel dokončiť nakladací proces v novom závode. Vďaka samoobslužnej váhe tak môže urobiť aj po 18. hodine, a to priamo na mieste nakladania v starom závode – vodiča zaevidujú a váži sa sám.
Váha disponuje optozávorami a semaformi, takže vozidlo je pri vážení korigované a v prípade nesprávneho státia usmerňované vo vážnom domčeku.
Váha je zabezpečená kamerami rozpoznávajúcimi evidenčné číslo vozidla, ktoré je automaticky overované voči EČV priradenému k čipovej karte vozidla. Automatické váženie je možné realizovať iba vtedy, keď sa vodič identifikuje čipovou kartou vozidla a zamestnanca alebo v prípade nakládky kontinuálne odlievaných oceľových blokov návštevnou kartou.
Rovnaká váha bola do prevádzky uvedená aj v novom závode, počas septembrových víkendov. Počas skúšobnej prevádzky boli začaté reálne váženia v samoobslužnom režime, vzhľadom na dobrú úroveň poznania vodičov a vystavovateľov dopravných listov.