S Ing. Petrom KRAJANOM, vedúcim prevádzkarne doprava
V uplynulých dňoch sme už pocítili, že zima sa blíži a nemala by nás zaskočiť. Ako prebiehajú prípravy vo vašej prevádzkarni?
– Tak, ako každý rok, sme už od polovice septembra začali spisovať a objednávať zimné pneumatiky pre niektoré vozidlá, pri ktorých sme mali poznačené pri jarnom prezúvaní, že dezén zimných pneumatík je opotrebovaný. Taktiež bolo potrebné zabezpečiť zimné pneumatiky na vozidlá zakúpené v lete, ktoré nemali v rámci obstarávania zimnú sadu pneumatík. V rámci údržby prostriedkov a mechanizmov používaných na odhŕňanie snehu a posýpanie komunikácií sme využili jesenné obdobie na ich kontrolu a prípravu. Zaktualizovali sme operatívny plán zimnej údržby pre obdobie ZIMA 2020/2021, ktorý je základným nástrojom k tomu, aby každý vedel, aké má v prípade aktivizácie zimnej údržby povinnosti.
Súčasťou prípravy je každoročné prezúvanie referentských vozidiel. Podľa odporúčaní je už čas na ich výmenu. Ako sa k tomu stavajú naši vodiči?
– Máme skúsenosť, že keď je pekná slnečná jeseň, vodiči prezúvanie odkladajú na poslednú chvíľu. A keď napadne prvý sneh, je už neskoro. Tento rok nám studené a sychravé počasie pomáha v tom, že sa vodiči sami hlásia a žiadajú o termín na pristavenie vozidla do pneuservisu. Pri denných teplotách pod sedem stupňov Celzia je najvyšší čas. Na horských prechodoch nad tisíc metrov nadmorskej výšky sa sneh v tomto roku už vyskytol. Postupne to zvládame a okrem samotného prezúvania, aj nastavenie snímačov tlaku v pneumatikách a aj samotnú logistiku uskladnenia letných sád pneumatík. Veľmi nám v tom pomáha aj v roku 2019 zakúpený prezúvací automat typ Artíglio 5000 s automaticky nastavovanou upínacou hlavou, od výrobcu CORGHI, na ktorom môžeme prezúvať kolesá s rozmerom 13 až 28 palcov.
Pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony je legislatíva prísnejšia. Vo vašom autoparku sú aj rôzne mechanizmy, ktoré udržiavajú cestné komunikácie v požadovanom stave. Sú už všetky pripravené na zimnú prevádzku?
– Samozrejme, aj vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony musíme mať na zimnú prevádzku pripravené v zmysle platnej legislatívy. Dnešným dňom bola dokončená prestavba vozidla TATRA T 815 na zimné posypové vozidlo a bolo odskúšané „nasucho“, či všetko funguje, t.j. šnekový prevod na podávanie posypového materiálu, funkčnosť dávkovania, funkčnosť samotného rozmetadla a všetky pohyby prednej radlice. Taktiež vozidlo MULTICAR s posypovou nadstavbou je už pripravené a s ním aj všetky nakladače a ostatná technika, ktorú pri zimnej údržbe využívame.
Znamená to, že vás zima nemôže zaskočiť?
– Na štandardné zimné podmienky sme pripravení. Ale vždy sa môže vyskytnúť udalosť vo vývine počasia alebo nečakaná vážna technická porucha, ktorú bude potrebné riešiť. Ale nato sme tu, aby sme zabezpečili a vyriešili aj závažný problém.
Nato sme tu, aby sme zabezpečili a vyriešili aj závažný problém
Pevne verím, že toto všeobecne nepriaznivé obdobie pre dopravu zvládneme aj vďaka skúsenému kolektívu zamestnancov dopravy.
Blíži sa koniec roka, delia nás od neho len dva mesiace. Čo musíte ešte dovtedy stihnúť?
– Všetky veľké generálne opravy, aj schválené investície plánované v tomto roku v prevádzkarni doprava máme už zrealizované. A nebolo ich málo. Momentálne ešte dokončujeme akciu náhrady starej unimobunky II. výhybkárskeho stanovišťa za nový obytný kontajner, aby sme zlepšili ergonómiu a trochu zmodernizovali toto pracovisko. Do konca kalendárneho roka sa prispôsobujeme režimom práce a zabezpečením dopravných potrieb výrobných prevádzkarní. No a samozrejme, všetko to bude závisieť od situácie s pandémiou COVID -19. Želám si, aby sa ľudstvu podarilo čoskoro vyriešiť túto situáciu a mohli sme všetci v kľude znova normálne pracovať.