Vlastniť automobil nie je lacná záležitosť. Každý majiteľ vozidla vie, aké prostriedky musí vynaložiť na jeho prevádzku, údržbu, poistenie, ale najmä na pohonné hmoty. V jarných mesiacoch a začiatkom leta sme najviac pociťovali vysoké ceny za naftu či benzín. Situácia sa mierne upokojila, avšak neistá budúcnosť vyvoláva obavy z opätovného zdražovania. Vysoká inflácia a energetická kríza nútia mnohých prehodnotiť svoje výdavky. Napríklad aj na prevádzku vozidla. Dá sa v tomto smere ušetriť? Určite áno.
„V prvom rade sa musíme zamyslieť, či nemôžeme namiesto osobného automobilu využiť prostriedky hromadnej dopravy. Je dokázané, že až dvadsať percent kilometrov na vozidle najazdíme zbytočne,“ povedal Peter Krajan, vedúci prevádzkarne doprava. No nie každý môže využívať na presun verejnú dopravu. Ďalším riešením je spolujazda, čiže zviezť sa do cieľa v jednom vozidle s kolegom z práce, susedom alebo známym. Keď však nemáte ani takúto možnosť a presúvate sa individuálne vo svojom aute, dbajte, aby bolo vaše vozidlo dostatočne pripravené na jazdu. „Potrebný je dobrý a spôsobilý technický stav bez úniku prevádzkových kvapalín,“ upozorňuje P. Krajan.
Ideálne nové vozidlo
Jednou z najideálnejších možnosti je kúpa vozidla s istým stupňom elektrifikácie. Všetko však závisí od prostriedkov, ktoré má človek k dispozícii. „Môžeme uvažovať nad kúpou auta s hybridným, plug-in hybridným, prípadne batériovým, plne elektrickým pohonom,“ pokračuje vedúci prevádzkarne doprava. Pripomína, že všetky nové vozidlá sú šetrnejšie ako staršie a hoci je prvotná investícia mnohokrát vyššia, po istom čase sa vráti.
Následne dáva i ďalšie tipy ako docieliť čo najefektívnejšiu jazdu. „Dôležité je mať správne nahustené pneumatiky, jazdiť so zatvorenými oknami a mať vhodne nastavenú klimatizáciu. Pozor na zbytočnú záťaž batožinového priestoru. Aj táto skutočnosť dokáže ovplyvniť spotrebu pohonných hmôt.“
Odborník upozorňuje aj na ďalší, na prvý pohľad nenápadný detail. „Ak sú súčasťou vozidla strešné nosiče a v danom období ich nepoužívame, mali by sme ich odmontovať.“ Taktiež odporúča jazdiť čo najviac plynule. „Agresívna jazda s pedálom na podlahe je nielen neefektívna, ale aj nebezpečná.“ Podotkol, že po diaľnici je ideálne jazdiť rýchlosťou 110-120 kilometrov za hodinu. „Je potrebné mať zaradený správny prevodový stupeň a nechať vozidlo predvídavo plachtiť a využívať jeho kinetickú energiu. Ide o dojazdy – napríklad do križovatky či k semaforu. Vtedy je vhodné vyradiť rýchlosť a doplachtiť,“ povedal.
Jazda na neutrále
O jazde s nezaradenou rýchlosťou sa často medzi vodičmi vedú polemiky. Niektorí sa k nej prikláňajú, iní ju neodporúčajú. „Pri jazde krátkym kopcom, ktorý nie je veľmi prudký, teda nemá veľký sklon, sa môže rýchlosť na krátky čas vyradiť – to je plachtenie. Moderné vozidlá to robia automaticky. Tento krok má význam aj pri dojazdoch, napríklad do križovatiek. Keď sú však veľké klesania, napríklad na horských prechodoch, tak je vhodné, aby sme brzdili motorom. Pri jazde bez zaradeného rýchlostného stupňa dochádza k prudkému zohrievaniu bŕzd, ich poškodeniu a tým aj strate účinku,“ dodal P. Krajan.
Spôsobov, ako znižovať spotrebu paliva, je viacero. Je len na vás, aký štýl jazdy si zvolíte. Ušetrené prostriedky ale uvíta každý z nás.