V minulom čísle Podbrezovana sme písali o prvomájovej revízii, ktorú zabezpečovali zamestnanci prevádzkarne energetika. Realizujú ju každoročne a jej podstatou je skontrolovať stav elektrického zariadenia, vykonať údržbu a odstrániť zistené nedostatky, ktoré nie je možné opraviť počas prevádzky.
V rovnakom termíne revíziu každý rok absolvujú aj zamestnanci dcérskej spoločnosti ŽP Informatika s.r.o. Viac o samotných prácach, dôležitosti revízie, zapojení zamestnancov či spolupráci s inými prevádzkarňami nám povedal Miroslav Šteňo, riaditeľ úseku prevádzky a služieb.
Čo pre vás znamená prvý máj a s ním spojená revízia?
– Dlhodobo je prvý máj pre ŽP Informatiku s.r.o., vzhľadom na nepretržitý chod výroby v ŽP a.s., jeden z najdôležitejších dní v roku, kedy vykonávame činnosti, ktoré nie je možné robiť za plnej prevádzky informačného systému (IS). V minulosti sme ich vykonávali tak, že s výpadkom dodávky elektrickej energie došlo ku kompletnej odstávke IS. Tým, že poskytujeme nepretržité služby aj mimo ŽP a.s., nie je možné počas revízie kompletne odstaviť celý IS. Umožňujú nám to v obidvoch výpočtových strediskách motorgenerátory, ktoré v čase odstávky nahrádzajú dodávku elektrickej energie.
Aké práce ste vykonávali tento rok a ako dopadli?
– Práce vykonávané počas odstávky elektrickej energie sú iba vyvrcholením prípravných inštalačných a konfiguračných úloh, vykonávaných niekedy aj mesiace pred odstávkou. Vzhľadom na modernú infraštruktúru IS, ktorý prevádzkujeme, si vieme väčšinu časovo náročných prác pripraviť v testovacom prostredí. Počas odstávky dochádza k ich preklopeniu do ostrej prevádzky a finálnemu nastaveniu a dotestovaniu. Takto vykonávame napríklad upgrady firmware serverov, diskových polí, operačných systémov, aplikácií, databáz, ale aj operačných systémov kľúčových sieťových komponentov alebo iných koncových zariadení. Každý rok sa rozsah týchto prác mení podľa aktuálnej potreby.
Počas odstávky každoročne vykonávame v obidvoch výpočtových strediskách pravidelné profylaktické práce zamerané na údržbu serverov, sieťových komponentov a všetkých elektrických zariadení, vrátane dátových a elektrických rozvodov.
Z tých úloh, ktoré si vyžadovali prípravu a nie sú vykonávané opakovane, to bola prekládka dátového rozvádzača vo výrobnej hale v novom závode, upgrade diskových polí v obidvoch datacentrách, reorganizácia napájania serverov a sieťovej infraštruktúry, vzhľadom na inštaláciu nového záložného zdroja v sále dátového centra v starom závode.
Ako vyzerá váš pracovný deň počas revízie?
– Aktivity počas prvého mája začínajú oveľa skôr ako dôjde o šiestej ráno k odstávke napájania. Začína sa poučením zamestnancov zodpovednými osobami v obidvoch dátových centrách. Následne sa pracovníci rozdelia po všetkých kľúčových prevádzkach v podniku, kde uskutočňujú činnosti, ktoré je potrebné vykonať pred výpadkom napájania. Paralelne beží koordinácia odstávky s pracovníkmi energetiky a následne odstávka.
S výpadkom elektrického prúdu nabieha v starom závode automaticky záložný motorgenerátor, v novom závode ho nahadzujeme manuálne. Potom nasledujú aktivity, ktoré som už spomínal. Toto celé, ale v opačnom poradí, sa zopakuje po nábehu elektrickej energie pred 14. hodinou.
Po vykonaní týchto činností sa pomocou monitorovacích nástrojov a užívateľov zisťuje stav úspešnosti nábehu všetkých kľúčových komponentov siete a koncových staníc, prioritne vo výrobných prevádzkarňach. Nie všetko sa vždy podarí nahodiť bezproblémovo. Niekedy sa poruchy odstraňujú aj niekoľko hodín po nábehu. Podobne sa stáva, že aj na druhý pracovný deň sa určité zariadenia nerozbehnú.
Prečo je dôležitá takáto revízia a ako často je potrebné ju vykonať?
– Dôležitosť revízie môžeme rozdeliť do dvoch oblastí. Prvou sú revízne úkony, ktoré je potrebné vykonať raz ročne a sú dôležité z legislatívneho hľadiska. Druhou sú činnosti, ktoré by sme mohli vykonávať priebežne, ale vzhľadom na nepretržitú prevádzku je možné realizovať ich len v tomto termíne.
Koľko zamestnancov ŽP Informatika s.r.o. sa tento rok zapojilo do prác?
– Priemerne sa do revízie zapája okolo 15 zamestnancov, v tomto roku ich bolo 17, vrátane štyroch pracovníkov, ktorí mali bežnú pracovnú zmenu. V prípade potreby sú po nábehu systémov oslovení ďalší zamestnanci, ktorí po príchode alebo z domu prekontrolujú, prípadne dokonfigurujú určité systémy.
Spolupracovali ste aj s inými prevádzkarňami zo ŽP a.s.?
– Hlavné činnosti počas odstávky sú koordinované s pracovníkmi energetiky a centrálnej údržby. Samozrejme, prípravné práce v podniku, ako aj obnovu výroby po nábehu, koordinujeme v podstate so všetkými útvarmi.