Spoločnosť ŽP-Gastroservis realizovala viaceré investície a rozšírila sortiment

Pracovníčka pri obsluhe novej umývačky riadu. Foto: M. Gončár

Vedeniu spoločnosti ŽP-Gastroservis, s.r.o., ktorá zabezpečuje stravovanie zamestnancov ŽP a.s., sa podarilo od začiatku roka investovať prostriedky do nových zariadení i vybavenia kuchyne. Pre stravníkov je zároveň pripravená novinka. Hoci situácia na trhu a všeobecne vo výrobe nie je v posledných mesiacoch jednoduchá, stravovanie bolo zabezpečené bez väčších komplikácií.

Jana Kohútová, riaditeľka ŽP-Gastroservis, s.r.o., hodnotí prvý polrok 2024 porovnateľne ako minuloročné obdobie, pričom spoločnosť dosahuje kladný hospodársky výsledok. Upresnila, že za prvých šesť mesiacov pripravili takmer 300-tisíc jedál napriek tomu, že aj u nich sa znížil počet zamestnancov, pričom väčšina z nich odišla do dôchodku. Pracovníci pripravujú teplú, podchladenú aj mrazenú stravu a výrobky, ktoré je možné prevziať si v kantínach.

„Jedlá pripravujeme nielen pre zamestnancov materskej spoločnosti a jej dcér, ale aj pre externé firmy. V čase letných prázdnin zabezpečujeme raňajky, obedy a večere  aj pre 60 mladých futbalistov počas prebiehajúceho kempu v Súkromnej spojenej škole Železiarne Podbrezová. Okrem toho sme od začiatku roka realizovali viaceré naplánované investície,“ informovala o aktuálnom dianí J. Kohútová.

Kúpa umývačky

Najväčšou investíciou bola kúpa novej umývačky riadu, ktorá šetrí elektrickú energiu, spotrebu vody, chemikálií a v neposlednom rade pracovnú silu. „Umývačka značky Granule Smart poskytuje vysoký výkon na malom priestore. Je určená pre „čierne“ riady, teda veľké kuchynské zariadenia, panvice, gastro nádoby a plechy, ktorých počas jednej zmeny použijeme aj dvesto. Umývačka je ekologickou alternatívou tradičných metód umývania riadu, pretože využíva vysokotlakovú vodu s granulami PowerGranules a malé množstvo saponátu. Rýchlosť, hygiena umývania (a najmä bez predumytia) je neporovnateľná.“

Nové zariadenie má pritom moderné parametre, pričom zabezpečuje maximálnu potravinovú bezpečnosť. „Špinavé riady nie je potrebné predumývať ani manuálne umývať. Prilepené zvyšky jedál je možné ľahko utrieť stierkou. Samotná umývačka má dve funkcie. Granulovaná umožňuje umytie riadu za pomoci malých granúl. Druhá funkcia je štandardná, ktorá sa používa na bežne znečistené veci alebo také, na ktoré granule nemožno použiť,“ doplnila.

Umývačka má vyššiu obstarávaciu cenu, ale  namiesto dvoch až troch ľudí ju obslúži jeden zamestnanec. „Používame ju od mája a môžem povedať, že išlo o výbornú investíciu, ktorú si pochvaľujú aj naši zamestnanci. Dodanie zariadenia od objednávky  trvalo štyri mesiace,“ pokračuje ďalej riaditeľka.

Obnova kancelárií

Nešlo však o jedinú investíciu. Novým prírastkom v kuchyni je aj konvektomat na prípravu a regeneráciu jedál. Dôležitou súčasťou bolo aj  rozšírenie softvéru na monitorovanie teploty v mraziacich a chladiacich skladoch. Informácie o stúpnutí teploty nad stanovenú hodnotu v noci alebo cez víkend sú zabezpečené informačnými SMS pre vybraný okruh zamestnancov. Rovnako tak pribudla balička na balenie jednoporciových jedál.

„Investície do vybavenia kuchyne sú mnohokrát nevyhnutné. Jednotlivé zariadenia sú totiž denným používaním fyzicky i morálne opotrebené. Okrem nového vybavenia sa nám podarilo obnoviť kancelárske priestory. Vymenili sme podlahy a  steny sú kompletne vymaľované. Tieto kroky boli dôležité najmä z hygienického hľadiska. Taktiež sme opláštili časť budovy, oplastovali steny v skladoch výrobkov a výmenou prešla i časť elektroinštalácie. Všetky práce sme realizovali za plnej prevádzky a príprava jedál nebola nijakým spôsobom obmedzená.“ 

Nová ponuka

Riaditeľka ďalej pripomenula, že pre vedenie spoločnosti je prvoradá spokojnosť všetkých stravníkov. Aj preto sa rozhodli rozšíriť sortiment o mrazené pekárenské výrobky, ktoré ráno rozpekajú v konvektomate. V ponuke sú sladké i slané verzie, ale aj kváskové.

„Ponúkame ich dva až trikrát do týždňa v našich kantínach. Všetko závisí od jednotlivých objednávok. Zobrali sme ich na skúšku a zatiaľ sa táto novinka osvedčila. Spomenuté výrobky nie je možné objednať cez stravovací systém, ide len o spestrenie ponuky, podobne ako v prípade iného sortimentu. Dajú sa teda zobrať len na voľno,“ doplnila J. Kohútová.

Mrazené pekárenské výrobky majú krátku trvanlivosť, preto je aj sortiment užší a nie je možné ich mať v ponuke každý deň. Pripravených je vždy maximálne päťdesiat porcií. Len pre doplnenie informácií, mrazené produkty dodáva rodinná firma MINIT SLOVAKIA, ktorá je najväčším výrobcom a predajcom mrazených pekárenských výrobkov na Slovensku a vlastní jeden z najmodernejších výrobných závodov v strednej Európe.

Pochvala pre zamestnancov

Práca v gastre je nepretržitý kolobeh. V spoločnosti ŽP-Gastroservis, s.r.o. pripravujú jedlá každý deň, aby mali stravníci na tanieri vždy čerstvé pokrmy. Často je potrebné rýchlo reagovať na zmeny. Fungovanie kuchyne a výdaj stravy ide ruka v ruke s výrobou v jednotlivých prevádzkach ŽP a.s. Jana Kohútová preto nezabudla vyzdvihnúť všetkých zamestnancov. 

„Máme prevažne ženský kolektív a aj touto cestou chcem poďakovať všetkým zamestnancom, ktorí sa podieľajú na príprave a výdaji jedál pre našich stravníkov. Bez ich nasadenia by naša spoločnosť len ťažko fungovala a aj keď sa občas vyskytnú problémy, zväčša ich dokážeme spoločným úsilím vyriešiť. Vďaka zodpovednému pracovnému výkonu je spoločnosť ŽP-Gastroservis, s.r.o. stabilná a môže uspokojovať potreby všetkých zákazníkov,“ uzavrela riaditeľka.