Staručké vozidlo IFA je už súčasťou múzea v Brezne

IFA slúžila v podbrezovských železiarňach viac ako štyri desaťročia. Foto: V. Hašan

Keď sa v roku 1983 stala súčasťou vozového parku v podbrezovských železiarňach, vtedy ešte málokto tušil, že horehronskej fabrike bude slúžiť viac ako štyri desaťročia. V závere minulého roka však odišla na zaslúžený dôchodok. Jedinečné vozidlo s označením IFA W50 bolo prevezené do bývalých breznianskych kasární, kde bude slúžiť ako výstavný artikel.

Staručká IFA bola svojho času výnimočným vozidlom. Vďaka dlhému 30-metrovému výsuvnému rebríku bola predurčená na najťažšie hasičské zásahy. Aj na sklonku svojej činnosti ešte slúžila podbrezovským železiarňam. Hoci už nie na primárny účel, na ktorý bola pred štyrmi dekádami kupovaná, ale na technické úlohy, napríklad pri poruchách na výškových budovách.

„IFA, o ktorú sme sa dlhé roky starali, je definitívne minulosťou nášho vozového parku. V poslednom období sa na tejto starej mašine vyskytli viaceré technické poruchy, na ktorých odstránenie už neexistujú náhradné diely. Preto bola dočasne odhlásená z evidencie. Závodný hasičský útvar nemal pre nepojazdnú IFU ďalšie využitie, a preto ju akciová spoločnosť Železiarne Podbrezová odpredala mestu Brezno,“ povedal Vladimír Hašan, referent požiarnej ochrany z odboru bezpečnosti a životného prostredia, ktorý je zároveň veliteľom Dobrovoľného hasičského zboru (DHZ) mesta Brezno.

Vystavená v Brezne

IFA bola za pomoci druhého vozidla odtiahnutá zo Závodného hasičského útvaru Železiarní Podbrezová a.s. do areálu bývalých breznianskych kasární.

„Mesto Brezno, v spolupráci s breznianskym DHZ a Klubom vojenskej histórie Československej ľudovej armády Anthropoid Mýto pod Ďumbierom, vystavuje v kasárňach historickú vojenskú, hasičskú a komunálnu techniku. IFA bola mestu odpredaná za symbolickú sumu a v súčasnosti si ju môžu pozrieť návštevníci expozície. Momentálne už nie je zámerom dávať ju technicky do poriadku a znova ju prihlásiť. Bude slúžiť ako výstavný exponát,“ pokračoval V. Hašan.

Ako ďalej dodal požiarny technik, nevedno, čo by s vozidlom bolo, ak by ho mesto neodkúpilo. Reálne hrozilo, že by bolo zošrotované, čo by však bola určite škoda. „Ide o jedno z mála vozidiel tohto druhu na celom Slovensku. Má jedinečné pôvodné hasičské prevedenie, čiže je celé červené ešte bez doplňujúcich bielych, respektíve bielo-žltých pásov. Takisto doplnky sú unikátne, preto ho možno považovať za vzácny kúsok, ktorý slúžil na tie najnáročnejšie úlohy.“

Doplnila zbierku

Vyradená IFA doplnila v kasárňach zbierku už o druhé vozidlo, ktoré v minulosti slúžilo práve v podbrezovských železiarňach. „Súčasťou expozície kasární je niekoľko vozidiel výškovej techniky. Do múzea boli už v minulosti získané plošiny Tatra 815 MP 27 s výškou 27 metrov, požiarna plošina Škoda 706 RT PP20 s výškou 20 metrov a takisto trinásťmetrová plošina AVIA A30 K MP13 a aj civilný rebrík, rovnako značky IFA s dĺžkou 16 metrov,“ doplnil referent.

Vozový park našich závodných hasičov tak prišiel o najstaršiu „členku,“ prvenstvo prevzala TATRA 815, ktorej chýba už iba niekoľko rokov do štyridsiatky. „Toto vozidlo máme riadne prihlásené a naplno slúži svojmu účelu. Podobných Tatier je na našich cestách ešte pomerne veľa a v prípade poruchy je oprava jednoduchšia, aj vďaka dostupnosti náhradných dielov, ktoré boli pri spomínanej IFE problémom,“ vysvetľuje V. Hašan.

Historické dedičstvo

Vďaka snahe zainteresovaných strán teda neskončí IFA v šrote, ale budú si ju môcť pozrieť návštevníci bývalých breznianskych kasární. „Chcel by som aj touto cestou poďakovať vedeniu mesta Brezno, Železiarňam Podbrezová a všetkým, ktorí majú zásluhu, že toto dnes už historické vozidlo bude naďalej slúžiť, hoci len ako výstavný exponát. Aj vďaka tomuto kroku pomáhame zveľaďovať historické dedičstvo a zachovávať ho aj pre ďalšie generácie. Osobne ma teší, že si aj naše deti môžu v budúcnosti pozrieť, aké stroje sa v minulosti používali pri vážnych udalostiach. Mladí ľudia budú IFU už určite vnímať ako skutočný historický kúsok,“ uzavrel V. Hašan.