Štátny inštitút odborného vzdelávania Bratislava (ŠIOV) pripravil národný projekt „Duálne vzdelávanie a zvýšenie kvality a atraktivity odborného vzdelávania a prípravy,“ s cieľom zvýšiť flexibilitu školského systému vo vzťahu k potrebám trhu práce a umožniť zamestnávateľom, aby sa aktívne podieľali na odbornej príprave žiakov – svojich budúcich zamestnancov. Do roku 2020 plánuje zapojiť do duálneho systému 12 000 žiakov a zároveň zaškoliť 700 inštruktorov, ktorí sa žiakom budú venovať. Výberom správneho povolania a učebného odboru si žiaci vytvoria predpoklad uplatnenia sa v praxi a dokážu si zabezpečiť dôstojný budúci život. Národný projekt realizuje ŠIOV vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Aktuálne témy
V minulom školskom roku bolo do duálneho systému vzdelávania zapojených 380 zamestnávateľov a 998 žiakov. Dôležitým spojivom medzi zamestnávateľom a žiakom je inštruktor. Ten je kľúčovým faktorom kvality, ale aj príťažlivosti odborného vzdelávania a prípravy, preto sú na inštruktorov kladené vysoké nároky. Príprava inštruktorov pre systém duálneho vzdelávania je určená porovnateľnou metodikou, ako napríklad v Nemecku, Rakúsku či Švajčiarsku, v krajinách, kde tento systém dlhodobo funguje. Uvedená metodika rovnako vychádza z odporúčaní zahraničných obchodných komôr pôsobiacich na Slovensku a bola prerokovaná so stavovskými a profesijnými organizáciami. Od mája tohto roku uskutočňuje ŠIOV, v rámci uvedeného projektu, školenie pre inštruktorov. V auguste sa uskutočnilo trojdňové školenie budúcich školiteľov našich inštruktorov aj v Železiarňach Podbrezová. Zúčastnilo sa ho štrnásť zástupcov Železiarní Podbrezová. Dňa 24. augusta 2017 sa uskutočnili záverečné skúšky a úspešní absolventi získali certifikáty, ktoré ich oprávňujú odovzdávať svoje poznatky inštruktorom, ktorí budú zabezpečovať od nového školského roku duálny systém vzdelávania v Železiarňach Podbrezová pre študentov Súkromnej strednej odbornej školy hutníckej ŽP.
Medzi účastníkmi školenia bol aj JUDr. Radim Kochan, PhD., vedúci personálneho odboru, ktorého sme sa opýtali:
V čom vidíte výhody duálneho vzdelávania?
– Duálne vzdelávanie je systém vzdelávania z veľkej časti zameraný na praktickú prípravu žiakov. Vyučovací proces pozostáva samozrejme aj z teoretickej časti, ale jeho prevažnú časť tvorí práve praktická príprava žiaka na budúce povolanie. Veľkým prínosom tohto systému je skutočnosť, že v rámci praktického výcviku sa žiaci pripravujú priamo na pracoviskách zamestnávateľa, a tak majú možnosť spoznať svoje budúce pracovisko, kolegov, získať pracovné návyky, sú motivovaní prostredníctvom podnikového štipendia a odmeny a produktívnu prácu a v neposlednom rade majú skvelú možnosť naučiť sa prepojiť získané teoretické vedomosti s praxou. Odmenou pre zamestnávateľa, aj pre našu spoločnosť je získanie kvalifikovanej pracovnej sily do radov svojich zamestnancov.
Ing. Petra Mlynarčíka, zástupcu riaditeľa pre praktické vyučovanie SSOŠH ŽP sme sa opýtali:
Pre našu SSOŠH ŽP pojem duálne vzdelávanie nie je neznámy. Škola postavená na osemdesiatročných tradíciách organizovanej výučby, od vzniku praktické vyučovanie realizovala v úzkej spolupráci s výrobou podbrezovských železiarní. V čom je novodobý systém duálneho vzdelávania odlišný?
-Naša škola zabezpečovala praktické vyučovanie vždy v spolupráci so Železiarňami Podbrezová, pre ktoré pripravujeme absolventov. My sme mali svoj systém duálneho vzdelávania, ktorý nám vyhovoval a je overený v praxi. Mnohí zamestnávatelia k nám chodia na konzultácie, aby sa presvedčili o účinnosti a výhodách prípravy absolventov súkromnej strednej odbornej školy, riadenej podnikom. Sme ako firemná škola, aj keď takýto model spolupráce školy a podniku nie je definovaný v zákone. Na základe zákona č. 61/2015 o odbornom vzdelávaní a príprave je prvýkrát definovaný pojem systém duálneho vzdelávania, v ktorom sa žiak pripravuje na výkon povolania podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. V našom prípade to takto fungovalo vždy.
V školskom systéme odborného vzdelávania môže škola uskutočňovať teoretické vyučovanie a súčasne aj praktické vyučovanie. Ak stredná odborná škola zabezpečuje žiakom len teoretické vyučovanie, žiaci absolvujú praktické vyučovanie u zamestnávateľa na základe dohody o praktickom vyučovaní, ktorú uzatvára škola so zamestnávateľom. Týmto spôsobom sme realizovali vyučovanie aj my a v školskom roku 2017/18 ho absolvujú ešte žiaci druhého až piateho ročníka.
Školský systém:
– o ponuke vzdelávania rozhoduje škola,
– obsah vzdelávania tvorí škola,
– miesto praktického vyučovania určuje škola,
– výber zamestnávateľa, u ktorého bude žiak na praktickom vyučovaní určuje škola,
– finančné zabezpečenie žiaka je poskytované vo výške určenej školou,
– kvalitu odborného vzdelávania sleduje škola,
– uplatnenie na trhu práce si hľadá žiak sám,
– zamestnávateľ si môže uplatniť ako daňové výdavky iba náklady na finančné a
hmotné zabezpečenia žiaka, nemôže si uplatniť náklady na poskytovanie
praktického vyučovania na pracovisku zamestnávateľa spojené so samotným
výkonom praktického vyučovania.
V systéme duálneho vzdelávania teoretické vyučovanie žiaka zabezpečuje škola a praktické vyučovanie zamestnávateľ, ktorý uzatvoril so strednou odbornou školou zmluvu o duálnom vzdelávaní a so žiakom učebnú zmluvu. Podmienkou pre odborné vzdelávanie týmto systémom je dodržanie minimálneho podielu praktického vyučovania z celkového rozsahu vyučovacích hodín v danom odbore štúdia, ktorý je daný vo vzorových učebných plánoch pre jednotlivé stupne vzdelania, a to 50 percent pre študijné odbory a 60 percent pre učebné odbory. Zvýšil sa tým počet hodín na odborný výcvik. Do tohto systému môžu vstúpiť len žiaci prvého ročníka.
Systém duálneho vzdelávania:
– o ponuke vzdelávania rozhoduje zamestnávateľ,
– obsah vzdelávania tvorí zamestnávateľ v spolupráci so školou,
– miesto praktického vyučovania určuje zamestnávateľ,
– učebná zmluva medzi zamestnávateľom a žiakom, ktorou vzniká medzi zmluvnými
stranami právny vzťah – učebný pomer, ktorého predmetom sú vzdelávacie a
pracovné podmienky odborného vzdelávania u zamestnávateľa,
– finančné zabezpečenie žiaka je poskytované podľa učebnej zmluvy,
– motivácia žiakov pre duálne vzdelávanie motivačným štipendiom, odmenou za
produktívnu prácu a ďalšie formy hmotného zabezpečenia žiaka,
– skrátenie adaptačnej fázy pri nástupe do pracovného pomeru a rýchlejšie
dosiahnutie pracovného výkonu s lepším mzdovým ohodnotením,
– kvalitu odborného vzdelávania sleduje zamestnávateľ a stavovská alebo profesijná
organizácia,
– zamestnávateľ vstupuje do duálneho vzdelávania najmä so zámerom pripraviť si
svojich budúcich zamestnancov,
– účasť zástupcu zamestnávateľa pri ukončovaní štúdia,
– reálne pracovné, sociálne situácie a osvojenie si „firemnej kultúry“,
– možnosť uzatvoriť pracovnú zmluvu so zamestnávateľom už počas štúdia,
– rozvoj profesií naviazaných na potreby trhu,
– náklady na praktické vyučovanie definuje zákon o dani z príjmov ako daňové
výdavky zamestnávateľa daňovníka pre daň z príjmov právnických osôb na výchovu
a vzdelávanie žiakov v stredných odborných školách a na finančné a hmotné
zabezpečenie žiaka a na poskytovanie praktického vyučovania na pracovisku
praktického vyučovania,
– uplatnenie zníženia základu dane zamestnávateľa za každého žiaka, s ktorým má
uzatvorenú učebnú zmluvu.
Kedy začínate s „novodobým“ duálnym systémom?
– Od septembra 2017 začína 43 žiakov prvých ročníkov SSOŠH ŽP štúdium podľa systému duálneho vzdelávania v študijných odboroch mechanik strojov a zariadení, mechanik mechatronik a v učebnom odbore obrábač kovov.
Čo všetko tomu predchádzalo?
Rozhodnutie zamestnávateľa o vstupe do systému duálneho vzdelávania.
Zadefinovanie počtu žiakov pre uzatvorenie učebnej zmluvy a odborov štúdia pre praktické vyučovaniu u zamestnávateľa a zadefinovanie počtu žiakov, ktorým bude zamestnávateľ poskytovať praktické vyučovanie v priebehu vyučovacieho dňa praktického vyučovania (vzdelávacia kapacita v jednom vyučovacom dni).
Nábor žiakov základnej školy pre duálne vzdelávanie v spolupráci so zamestnávateľom.
Overenie spôsobilosti zamestnávateľa komisiou stavovskej organizácie z RÚZ a SOPK Bratislava.
Po získaní „Osvedčenia o spôsobilosti pre výkon praktického vyučovania u zamestnávateľa v systéme duálneho vzdelávania“ na sedem rokov označenie prevádzky „Vzdelávajúca organizácia“.
Uzatvorenie zmluvy o duálnom vzdelávaní medzi ŽP a.s. a SSOŠH ŽP.
Zverejnenie výzvy na prihlasovanie sa žiakov na duálne vzdelávanie.
Spracovanie a schválenie nových školských vzdelávacích programov podľa vzorových učebných plánov a vzorových učebných osnov.
Výberové konanie pre žiakov na uzatvorenie učebnej zmluvy.
Vydanie potvrdenia o poskytovaní praktického vyučovania zamestnávateľom v systéme duálneho vzdelávania na základe učebnej zmluvy so žiakom pre účely prijímacieho konania v škole.
Absolvovanie prípravy hlavných inštruktorov praktického vyučovania pre systém duálneho vzdelávania– poverených zamestnancov ŽP a.s. a získanie certifikátov umožňujúcich preškoľovanie všetkých inštruktorov zamestnávateľa.
Vydanie nového vnútorného poriadku pracoviska praktického vyučovania zamestnávateľa upravujúceho výkon praktického vyučovania.
Uzatvorenie učebnej zmluvy so žiakom.
Veríme, že zavedenie systému duálneho vzdelávanie u nás a pripravovaná novelizácia zákona č.61/2015 o odbornom vzdelávaní a príprave a o doplnení niektorých zákonov, nám pomôže pri zabezpečení plánovaných výkonov školy a dosiahnutí hlavného cieľa – uplatnenia absolventov vo vyštudovanom odbore.