Hoci v kalendári svieti predposledný mesiac roka, predošlé dni boli charakteristické relatívne teplým počasím, pričom ortuť teplomerov sa zvyčajne držala nad nulou. Lenže sneh a mráz môžu udrieť kedykoľvek. Preto je dôležité myslieť na vozidlá v predstihu a na zimu ich včas pripraviť.
Príchod jesenných mesiacov je v prevádzkarni doprava špecifický a vyžaduje si zvýšené pracovné nasadenie. Nutné je prezuť desiatky vozidiel, čo predstavuje stovky pneumatík. Preto je príprava dlhodobá a obdobie od septembra do novembra sa vyznačuje zvýšeným náporom v pneuservise prevádzkarne.
„Každý rok začíname už začiatkom septembra. Podľa záznamov najskôr objednávame nové pneumatiky na vozidlá, ktoré ich majú značne opotrebované. Rovnako je nutné zabezpečiť zimné pneumatiky na novozakúpené dopravné prostriedky,“ povedal Peter Krajan, vedúci prevádzkarne doprava.
Evidencia pneumatík
Všetky pneumatiky služobných vozidiel sú evidované v príslušných záznamoch. Na základe nich vedia zamestnanci dopravy posúdiť, kedy je kúpa nových zimných pneumatík nevyhnutná. „Každá prejde na jar prehliadkou, pri ktorej posudzujeme stav a hĺbku dezénu. Miera opotrebenia je zaznamenaná do evidencie. Záznamy obsahujú aj presné miesto, kde sú mimo sezóny uskladnené, aby sme ich bez problémov našli pri ďalšom prezúvaní. Keď ideme na jeseň pneumatiky objednávať, pozrieme do papierov a podľa záznamov z jari vieme posúdiť, na ktoré vozidlá sú potrebné nové,“ vysvetlil P. Krajan. Všetky pneumatiky sú pritom uskladnené v pivničných priestoroch budovy dopravy a priľahlých skladoch.
Po objednaní sa čaká na dodanie. Už minulý rok sme spomínali nedostatočné množstvo komponentov, ktoré otriaslo fungovaním automobilového priemyslu. Situácia bola rovnaká aj teraz a znovu chýbal určitý typ a rozmer pneumatík. „Pociťovali sme tiež dlhšie dodacie lehoty. Aj z tohto dôvodu, rovnako ako v roku 2021, sme začali s prípravou pomerne skoro, aby sme všetko stihli včas. Napokon, komponenty boli dodané v požadovanom množstve a takmer všetky vozidlá sú dnes už prezuté. Napriek tomu v súčasnosti pracujú naši zamestnanci v pneuservise prakticky denne,“ pokračoval P. Krajan.
Prevádzkareň doprava prezúva okrem osobných i nákladné vozidlá. „Niektoré nad 3,5 tony majú pohon všetkých kolies, čiže tam nie je potrebná výmena. Ďalšie vozidlá majú výhodu v tom, že majú univerzálne celoročné pneumatiky. Autobusy a nákladné vozidlá s pohonom jednej nápravy musia taktiež prejsť výmenou pneumatík.“
Na prezúvanie musí byť pripravený aj samotný autoservis. „Kontrolujeme jeho vybavenie, teda prezúvacie a vyvážovacie stroje, náradie, závažia, momentové kľúče a ďalšie nevyhnutne potrebné zariadenia,“ doplnil vedúci prevádzkarne doprava.
Počasie pomohlo
Okrem skorých príprav situácii pomohlo aj stabilné počasie. To bolo v ostatných týždňoch pomerne teplé a poveternostná situácia na Slovensku priaznivá. Snehové zrážky sa túto zimnú sezónu zatiaľ nevyskytli. „To nám relatívne pomohlo, ale my aj tak každý rok prezúvame podľa dátumu v kalendári. Horšia situácia je na jeseň, keďže vodiči si nechávajú všetko na poslednú chvíľu a čakajú na prvý sneh alebo poľadovicu. Lenže v tom čase už ťažko nájdu voľné termíny v jednotlivých servisoch,“ upozornil P. Krajan.
„Prezúvacia kampaň“
Počas mesiacov september, október a v prvej polovici novembra sa väčšina pracovníkov autoservisu našej prevádzkarne venuje primárne výmene pneumatík na vozidlách. Tieto týždne slangovo nazývajú „prezúvacia kampaň.“
„V prvom rade venujeme pozornosť našim vozidlám, potom externým zákazníkom. Všetko je podriadené tomu, aby sme prezúvanie stihli včas. Toto obdobie trvá približne dva mesiace,“ doplnil P. Krajan a v závere dodal, že okrem prezúvania musia skontrolovať chladiacu zmes pre spoľahlivý chod vozidla, nemrznúce zmesi do ostrekovačov či metličky a škrabky na zamrznuté okno, aby sa počas zimy nevyskytli žiadne komplikácie.