Vo valcovni bezšvíkových rúr realizovali strednú opravu

Stredná oprava zariadení valcovne bezšvíkových rúr bola zrealizovaná v termíne od 9. do 23. decembra. Po ukončení opravárenských prác bola postupne odskúšaná funkčnosť jednotlivých zariadení počas studených skúšok, a to 23. decembra v prvej zmene bez ohriateho materiálu. Postupne boli oživené a odskúšané všetky zariadenia na príprave vsádzky, výrobe lúp a výrobe rúr. Následne boli vykonané teplé skúšky spojené s valcovaním. Dňa 26. decembra bola v stredisku výroba lúp a rúr, v druhej zmene, spustená výroba.

Príprava strednej opravy spočívala v objednaní, nákupe a výrobe požadovaných materiálov, náhradných dielov, ako aj v príprave interných a externých výkonov pre zrealizovanie naplánovaných opravárenských prác. Na oprave sa podieľali interní zamestnanci valcovne bezšvíkových rúr, centrálnej údržby valcovne bezšvíkových rúr, hlavnej mechanickej dielne centrálnej údržby, elektroservisu, automatizácie, energetiky, dopravy, zásobovania a závodného hasičského zboru. Okrem interných zamestnancov nám počas opravy pomáhali aj externí zamestnanci, a to z TEPLOTECHNA PRŮMYSLOVÉ PECE, s.r.o., Montáže Trenčín, s.r.o., Stainless Master, s.r.o., Hutných montáží Košice, s.r.o., ECO NEXT, s.r.o., Rohrer-Impera, s,r,o., Pvsteel s.r.o., NORISSON s.r.o, WAFAREX, s.r.o., LubTec-SK, s.r.o., Staso DZ s.r.o, SUNIK, s.r.o., BBF elektro, s.r.o., ELEKTRICKÉ SYSTÉMY, spol.s.r.o., ABB, s.r.o., Framag GmbH a SMS Group GmbH. Na uvedené firmy sme sa obrátili s požiadavkou o pomoc z úzko špecializovaných, ale aj kapacitných dôvodov.Reťazový vlečník dopravy lúp úseku kabíny č. 6. Foto: V. Hanzen

Všetky práce a jednotlivé akcie, ktoré boli naplánované, boli zrealizované včas a v požadovanej kvalite. Práce počas strednej opravy boli koordinované a riadené prostredníctvom každodenného riadiaceho štábu opravy. Odborné opravárenské práce boli riadené a organizované najmä riadiacimi zamestnancami centrálnej údržby pre valcovňu bezšvíkových rúr. Organizácia prác pomocného charakteru, ako čistenie výrobných prostriedkov, boli riadené riadiacimi zamestnancami valcovne bezšvíkových rúr.

Veľký rozsah prác

Z dôvodu veľkého rozsahu prác spomeniem len niektoré. Pri narážacej peci (NP) na vstupnom úseku sme vymenili dopravné valce. Na tlačke NP boli vymenené hydraulické valce pre jej pojazd. Na nožnici Lindemann bola prekontrolovaná spojka a brzda predlohovej hriadele a v rámci generálnej opravy bolo vymenené šmýkadlo vrátane jeho vedenia. Na úseku paletizácie sa vymenili rošty a dopravník pod tlačkou paletizácie. Na vyťahovacom zariadení karuselovej pece boli vymenené pojazdové kolesá. Na karuselovej peci prebehla výmena vnútorného vodného žľabu a bol vymenený pohon nísteje č. 3. Na doprave za karuselovou pecou boli vymenené dopravníkové sekcie č. 2, 7, 8, 10. Na kalibrovacom due sme vymenili uloženie horného a dolného valca. Na dierovacom lise prebehla investičná akcia, ktorá zahŕňala výmenu základových nosníkov, čo bolo časovo náročné kvôli nutnosti vykonať stavebné úpravy. Následne prebehla výmena dierovacieho lisu, v hydraulickom systéme dierovacieho lisu boli opravené uchytenia plniaceho potrubia hlavných valcov a boli vymenené opotrebované hydraulické prvky.

Ďalšie úlohy

Okrem spomínaných prác boli realizované aj ďalšie úlohy. Pred elongátorom boli vymenené reťaze, vrátane hnacích a hnaných kolies, vymenený bol vozík tlačky. Najväčšie práce elektroúdržby spočívali v realizácii investičnej akcie, a to vo výmene meničov a riadiaceho systému pre pohon elongátora o výkone 2,4 MW a pohonu tlačky elongátora o výkone 125 kW, kde pôvodné komponenty od firmy ALSTOM sme nahradili meničmi ACS880 a riadiacim systémom S800 od firmy ABB. Zrealizovaná bola aj generálna oprava na vyťahovacom ramene z Karuselovej pece, kde sa stýkače nahradili meničmi ACS880 od firmy ABB, pre dynamické brzdenie elektromotorov vyťahovacieho ramena. Ďalšie prevedené práce spočívali v revízii 6 kV elektromotorov a výmene odporníka pre rozbeh 6 kV elektromotora odvalcovacej stolice za nový typ MFA1/500A od ABB.Nové meniče pre pohon a tlačky elongátora. Foto: V. Hanzen

Na pretlačovacej stolici boli vymenené pastorky pohonu, horné aj spodné pojazdové lišty v úseku prevodovky a spojovacieho kusa, dispozícia blokovania, lišty uloženia košov na výbehu, spodné a horné rádiusové lišty vstupnej časti zariadenia a dopravné valce výbehu.  Na rozvode vysokotlakovej vody bolo vymenené koleno potrubia smerom k ostreku pred kalibrovacím duom. Pred odvalcovacou stolicou bol vymenený kinematický mechnizmus dvíhania a spúšťania dopravných valcov. Na telese odvalcovačky prebehla výmena vodiaceho púzdra horného valca č. 2 Na tepelnej stabilizácii tŕňových tyčí boli vymenené roštnice a hriadele nahadzovača z pece stabilizácie na dopravník do pretlačovacej stolice. Na úseku kabíny č. 6 boli vymenené všetky páky preklápačov dopravy, v rámci generálnej opravy boli vymenené štyri kusy rámov konštrukcie reťazového vlečníka.

Na krokovej peci pred redukovňou bola vymenená chladiaca vaňa č. 7, poškodené stĺpiky, roštnice krokovadiel pece a dopravné valce výstupného dopravníka pece. Bola vymenená časť stropnej izolácie pece v rozsahu 30 metrov štvorcových. Na redukovni boli vymenené dopravné valce na vstupnom dopravníku, dolné lišty telesa redukovne, všetky púzdra, náboje a prevodovka č. 12 na jej pohone. Na krokovom chladníku boli vymenené opotrebené valce vstupného a výstupného dopravníka. Opravené bolo striasanie krokového chladníka. Bola uskutočnená výmena roštníc krokovania 2 polovice chladníka.

Na deliacej píle Framag č. 2 prebehla výmena upínacich čeľustí, na ďalšej Framag č. 3 bol vymenený pohon posuvu pílového kotúča. Bola vykonaná komplexná výmena hydraulických hadíc zarážok píl č. 2 a 3.

Na zariadení pre opracovanie valcov stojanov redukovne prebehla komplexná oprava, ktorá spočívala vo výmene lineárneho a guličkového vedenia osi x, y, z.

V úpravni rúr bola zrealizovaná oprava poškodených dopravných zariadení. Taktiež bola zrealizovaná pravidelná ročná údržba na defektomatoch, ktorá zahŕňala výmenu spodnej časti výfukového žľabu hornej linky. Bola vykonaná výmena opotrebených časti kinematiky veľkých a malých vyhadzovačov do výfukového žľabu obidvoch liniek. V rámci investičnej akcie bola počas strednej opravy začatá výmena skúšobnej linky kotlových rúr č. 1, ktorej montáž momentálne prebieha aj v mesiaci január.

Poďakovanie za realizáciu

Najbližšie týždne a mesiace ukážu, do akej miery sa nám podarilo naše ciele naplniť a veríme, že budeme môcť konštatovať, že všetky zrealizované práce dopadli z kvalitatívneho hľadiska dobre. Sme presvedčení, že nemalé finančné prostriedky investované do zlepšenia stavu a modernizácie zariadenia boli investované veľmi účelne a efektívne.

Na záver je možné konštatovať, že tak, ako aj v predchádzajúcich opravách, odviedli kolektívy všetkých zamestnancov zúčastnených na oprave veľké množstvo práce, za čo im patrí poďakovanie.