V roku 2025 si pripomenieme viaceré významné výročia spájajúce sa s históriou podbrezovských železiarní. V prvej časti sa pozrieme na historické míľniky od roku 1840, kedy boli založené naše železiarne, až po rok 1925, kedy bola zrušená takzvaná stará rúrovňa a kedy bol tiež položený základný kameň na výstavbu robotníckeho domu.
185. výročie
Železiarne Podbrezová si tento rok pripomínajú 185. výročie svojho vzniku. V roku 1840 sa začala výstavba železiarní pod horou Brezová, ako posledného a najtechnickejšieho článku Hrončianskeho komplexu. Prvým krokom pri výstavbe pudlovne a valcovne v Brezovej boli stavebné práce na vodných dielach a vyvlastňovanie pozemkov. Na Štiavničke bola postavená nová hať. Voda bola odvedená osobitným kanálom a slúžila ako hnacia sila pre budúcu valcovňu v Brezovej.
155. výročie
V roku 1870 boli zapálené tri desaťtonové siemens-martinské pece (s kyslou výmurovkou).
150. výročie
Prvý plech vyvalcovali v Podbrezovej po dostavbe valcovne v roku 1875.
V tomto období bol rozšírený výrobný program o kotlové plechy, veľkorozmerné profily, mostové nosníky a železničné nápravy.
145. výročie
V roku 1880 vyvrcholila hospodárska kríza, v dôsledku ktorej bola obmedzená výroba koľajníc a do konca 19. storočia v Podbrezovej zanikla. Závod pred likvidáciou zachránil náhradný výrobný program.
V tomto roku pri úzkorozchodnej železnici Podbrezová-Hronec vybudovali železiarne sklady a začali s výstavbou bytových domov pre svojich zamestnancov.
140. výročie
V roku 1885 bola ukončená veľká rekonštrukcia železiarní pod vedením Antona Kerpelyho a preložený správny úrad Hrončianskeho komplexu (tvorilo ho 6 vysokých pecí a 15 okolitých hámrov a hút) do Podbrezovej.
Ukončená bola dostavba tratí na valcovanie rôzneho profilového železa, ako aj výstavba valcovne plechov. Závod prešiel na parný pohon a začalo sa s vykurovaním plynom.
Pre reprezentačné účely bol v roku 1885 dostavaný hostinec, v roku 1890 bol rozšírený o sálovú časť (dnešná budova múzea). K dispozícii bol už pri oslavách 50. výročia založenia železiarní.
135. výročie
Päťdesiatiny oslávili železiarne 10. novembra 1890 za účasti robotníkov, úradníkov, predstaviteľov Zvolenskej župy, okolitých obcí a miest, zástupcov rímsko-katolíckeho duchovenstva, baníckej a lesníckej akadémie z Banskej Štiavnice, predstaviteľov uhorského kráľovského banského a lesného riaditeľstva z B. Štiavnice, uhorských kráľovských strojární štátnych železníc z Budapešti, zástupcov železiarní z Diósgyöru a oficiálnych hostí z Budapešti. Oslavy prebiehali na smrekmi vyzdobenom nádvorí železiarní. Oficiálna delegácia z Budapešti prišla vlakom o desiatej hodine doobeda, po jej privítaní nasledovala prehliadka závodu. Súčasťou osláv bola slávnostná svätá omša priamo na nádvorí, kde bol postavený oltár. Obradu sa zúčastnilo tristo hostí. Pri tejto príležitosti bol posvätený aj prvý stavebný kameň brezovského chrámu, výstavba kostola bola ukončená v roku 1892.
V roku 1890 bola daná do prevádzky druhá siemens-martinská pec s kapacitou osem ton.
Už od roku 1890 mali zamestnanci k dispozícii kolkáreň, ktorej dráha smerovala kolmo na železničnú trať.
130. výročie
Druhý úsek železničnej trate z Podbrezovej do Pohronskej Polhory bol uvedený do prevádzky 15. decembra 1895, čím sa aj mesto Brezno, jedenásť rokov po Podbrezovej, napojilo na verejnú železničnú trať. Druhý úsek trate do Tisovca, s ozubnicovou traťou (Abtová ozubnica na úseku 5,84 kilometra), bol otvorený o rok neskôr. Toto priame železničné spojenie zjednodušilo prepravu surového železa z vysokej pece v Tisovci na jeho ďalšie spracovanie v oceliarni v Podbrezovej.
Značný hospodársky efekt prinieslo v roku 1895 železiarňam zavedenie výroby kremíkovej pružinovej ocele.
120. výročie
V roku 1905 bola dokončená výstavba rúrovne, v ktorej sa v nasledujúcom roku začalo s výrobou na dvoch tratiach Otta Briedeho.
V tomto roku došlo k zastaveniu pudlovacích pecí a v oceliarni bola dostavaná kováčska vyhňa. Prekrytím vodného kanála, s preložením vtedajšej župnej cesty na úpätie vrchu Brezová, sa v podnikovom areáli uvoľnili manipulačné a skladovacie plochy pre oceliareň, najmä pre šrot a prísady. V Lopeji ešte aj dnes stojí budova bývalej hydrocentrály (1905 – 1966), ktorá bola zrušená v šesťdesiatych rokoch a slúži ako čerpacia stanica pitnej vody.
115. výročie
V roku 1910 bola dostavaná vodná centrála v Dubovej a zrealizovaný vodovod na trase Lopej – Podbrezová.
110. výročie
Skladovanie trosky a oceliarskeho odpadu vyriešili železiarne výstavbou pozemnej lanovej dráhy na západnom výbežku vrchu Brezová. Železiarne na hornej stanici postavili budovu pre pohonné zariadenia a po jej oboch stranách vybudovali masívne oporné múry, ktoré pomohli vytvoriť plošinu a koľajište úzkorozchodnej vlečky pre manipuláciu s prázdnymi a naloženými vagónikmi. Šikmý výťah sa začal využívať v roku 1915. V danom roku postavili aj železničný most cez Hron pri rúrovni a železničný most v záreze na Štiavničke.
105. výročie
V januári 1920 bola daná do prevádzky jedna siemens-martinská pec a koncom júna druhá, čím bol zabezpečený trvalý predpoklad pre udržiavanie prevádzky valcovne.
100. výročie
V roku 1925 bola zrušená takzvaná stará rúrovňa (a s ňou výroba tupozvárovaných rúr v Podbrezovej, ktoré sa vyrábali od roku 1883, zmodernizovaná výroba tohto sortimentu bola premiestnená do závodu v Piesku), staré haly uvoľnili miesto pre vybudovanie takzvanej „novej“ valcovne profilov.
Dňa 1. mája 1925 bol položený základný kameň na výstavbu robotníckeho domu, ktorý bol postavený aj z finančných zbierok robotníkov. Stavba trvala dva roky. Budova bola zbúraná pred výstavbou obchodného domu a pošty v sedemdesiatych rokoch.